Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Zsámbéki Színházi Bázis

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003

Ottlik GézaIskola a határon

Zsámbéki Színházi Bázis és a Bárka Színház bemutatója
  • BébéBoth BenedekEgri Bálint
  • Medve GáborDér Zsolt
  • Czakó PálSzabó Gábor
  • Szeredy DánielFancsikai Péter
  • Halász PetárKoloszár András
  • Eynatten VinceMesés Gáspár
  • OrbánBlahó Gergely
  • Merényi SándorJuhász Lajos
  • Homola GyörgyPolményi Attila
  • Mufi IstvánBárdi Gergő
  • BurgerDóra Béla
  • Tóth TiborJancsik László
  • Hanák tiszteletesGados Béla
  • Medve anyjaVarga Anikó
  • rendezőVidovszky György
  • díszlettervezőBozóki Mara
  • jelmeztervezőSzuly Ágota
  • dramaturgGyarmati Kata
  • zeneFaragó Béla
  • mozgásGyevi-Bíró Eszter
  • asszisztensSzigeti Orsolya
Az Iskola a határon színpadi adaptációjának elôzménye két előadás a Bárkán.
Az első négy évvel ezelőtt készült (A Pál utcai fiúk), a második pedig két éve
(A Legyek Ura). A három produkciót - több hasonlóságon túl - leginkább a korosztályra szabott szereposztás fűzi laza trilógiává: mindhárom darabban tehetséges tizenéves fiúk játsszák a főbb szerepeket.
Ez a vállalás különös színpadi hitelességre ad lehetőséget, de persze kockázatos is: vajon színészileg \"elbírják-e\" a srácok a rájuk szabott feladatot. A már elkészült két előadás sikere bátorított fel minket, hogy
az Iskola a határon színpadra állításán gondolkozzunk.

Ottlik Géza regénye sokrétű, bonyolult és szépséges kultuszmű, és szinte lehetetlen belőle klasszikus értelemben vett színművet írni. Az idősíkok váltakozása, az aprólékos szerkesztés, a lelki folyamatok ábrázolása olyan színpadi adaptációra ad lehetőséget, amely inkább szellemiségében, mint
a cselekmény teljességében igyekszik megragadni az író által kreált világot.
Nem akartuk egyszerű lineáris szerkezetté fűzni a regény kiragadható történéseit, inkább akartuk egy hosszú, elnyújtott pillanat érzetét megragadni. Felmutatni a különböző emberekben született emlékek sokrétűségét, az egymáshoz tartozás gyönyörű, széttéphetetlen láncolatát.

1923. szeptember 3-án hét újonc vonul be a kôszegi kadétiskolába, köztük Bébé, Medve, Czakó. A beilleszkedés keserű nehézsége, a katonai fegyelem és az idősebb diákok kegyetlen basáskodása radikális változást hoz az életükben. Az iskola emberpróbáló légkörére mindenki másképp reagál: gátlástalanul, lázadva, önzőn, önmagába fordulva vagy sunyin. Kérdés, sikerül-e megőrizni a főhősöknek önmagukat, megmaradni függetlennek és becsületesnek. Vagy a lázadás és megalkuvás mentén elvész lelki szabadságuk és a tekintélyelvű közösség megalázott katonái lesznek. Az idő múlása alig érzékelhető: az iskolában eltöltött idő \"egyáltalán nem telt el, hanem van; minden pillanata áll egy helyben, kivetítve a mindenség ernyőjére\" (Ottlik). Éppen ezért is lehetetlen megragadni, pontosan felidézni az eseményeket, az összefüggéseket, kimondani a kimondhatatlan dolgokat: hogyan jutottak el egész létüket meghatározó életfelfogásuk kialakulásáig.

2006. 09. 08.

Galéria

  • Iskola a határon
    Iskola a határon
    Iskola a határon
    Iskola a határon
    A Zsámbéki Színházi Bázison bemutattják Ottlik Géza: Iskola a határon című előadást a Zsámbéki Színházi Bázis és a Bárka Színház közös produkciójában Vidovszky György rendezésében. A regényt Gyarmati Kata dramatizálta.
    2006. augusztus 31.
    Színházi Bázis

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Zsámbéki szombatok
  • Haditechnikai Múzeum
  • Y.East
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu