Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Szigligeti Színház Nagyárad

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1980/1981
  • 1979/1980
  • 1978/1979
  • 1977/1978

Witold GombrowiczYvonne, burgundi hercegnő

Színmû
fordítóPályi András
  • YvonneFábián Enikő
  • Ignác királyHajdu Géza
  • Margit királynéKiss Törék Ildikó
  • Fülöp hercegtrónörökösMedgyesfalvy Sándor
  • KamarásMeleg Vilmos
  • IzaudvarhölgyFazakas Márton Erzsébet
  • CirillÁcs Tibor
  • InnocentudvaroncDobos Imre
  • I. udvarhölgyMolnár Júlia
  • II. udvarhölgyF. Bathó Ida
  • Udvari méltóságRevoczky Róbert
  • Nagynéni hangjaKörner Anna
  • rendezőLaurian Leontin Oniga
  • díszlettervezőMaria Maliþa
  • jelmeztervezőMaria Maliþa
  • fordítóPályi András
  • zeneWeinberger Attila
  • diszletkivitelezésKudelász József
  • világításFarkas Mihály
  • hangSzél Imre
  • súgóKörner Anna
  • ügyelőRevoczky Róbert

„Gombrowicz drámáinak magva az egyéni szabadság kérdése. «Hol van az a törvény, melynek lélektelen eszközként kell alávetni magam, s nem szabad emberként?» – kérdi az Yvonne, burgundi hercegnőben Fülöp, a trónörökös herceg, s amikor séta közben találkozik Yvonne-nal, e minden tekintetben ellenszenves, csúnya és gőgös lánnyal, Fülöp úgy érzi, fel kell lázadnia a társadalmi hagyomány ellen, mely azt parancsolná az ifjúnak, hogy szép és vonzó lányba szeressen bele. Eljegyzi Yvonne-t, aki így bekerül a királyi udvarba, s ettől kezdve mintegy a próbakő szerepét játssza: Yvonne-hoz fűződő kapcsolatában a dráma valamennyi szereplőjének felelnie kell arra kérdésre, melyet Fülöp a darab elején feltett… Nagyon lényeges Gombrowicz dramaturgiájában az a választóvonal, amelyet Yvonne és a mű többi, lényegileg egyenrangú szereplője közt húz. A királyi udvarban folyó játszma és intrika shakespeare-i drámaépítésre – mint formára - hivatkozik, de egyúttal annak paródiáját is adja; Yvonne jelenléte az udvar minden tagjából – magából Fülöpből is – előcsalja az eddig gondosan a formák mögé rejtett alaktalan ösztönvilágot. Az egymás ellen acsarkodó urak végül is szövetkeznek, az udvar minden erejét és fényét összpontosítja, hogy méltóságteljesen leszámoljon Yvonne-nal: fenséges szertartás keretében teszik el láb alól. Yvonne tehát nemcsak az egyéni szabadság próbaköve, hanem a formáé is… A királyi udvarnak létérdeke, hogy megmentse a formát, ami azt is jelenti, hogy «shakespeare-i» véget kell kieszelniök az intrika befejezéséül, de ez a vég – az Yvonne elleni méltóságteljes összeesküvés – inkább anti-shakespeare-i, mint shakespeare-i, azaz paródia…” (Pályi András)

„Yvonne egy kulcsszemélyiség, egy üzenet közvetítője; ő nem egy absztrakció, de nem is a hagyományos színjátszás egy akármilyen szereplője… Az ő lázadása egy passzív lázadás – fogalmazza a műsorfüzetben közzétett vallomásában az előadás rendezője, az alig másfél esztendeje a főiskola padjaiból kikerült Laurian Oniga.

Yvonne-nak pusztulnia kell, mert az önmaga megváltoztatására képtelen udvar képtelen elviselni egy más magatartásforma létezését önmaga keretein belül.” (Varga Gábor)

„Gombrovicz darabja először Jászvásáron (Iai) került román színpadra, majd a bukaresti Kis Színházban (Teatrul Mic). 1989-ben a nagyváradi színház magyar társulata mutatta be egy kiváló előadásban, Laurian Oniga rendezésében, Maria Maliþa ihletett díszleteiben… Az előadás főbb értékeit a koncepció emberi gondolatvilága, a világos alkotói vonalvezetés, az eredeti művészi nyelvezet jelentik.” (Valentin Silvestru)


1989. 02. 22.

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Lilliput Társulat - Nagyvárad
  • Nagyvárad Táncegyüttes
  • Transilvania Színpad
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu