Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Szigligeti Színház Nagyárad

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1980/1981
  • 1979/1980
  • 1978/1979
  • 1977/1978

Georg BüchnerWoyzeck

Dráma
fordítóThurzó Gábor
  • WoyzeckMeleg Vilmos
  • MarieMolnár Júlia
  • KapitányÁcs Tibor
  • DoktorDobos Imre
  • Andresifj. Kovács Levente
  • MargretRácz Mari
  • NagymamaRácz Mari
  • KätheSzõcs Erika
  • Karla bolondDunkler Róbert
  • rendezőPápai Márta m.v.
  • díszlettervezőMaria Haţeganu
  • fordítóThurzó Gábor
  • zeneApostolache Eusebio m.v.
  • koreográfusSelyem Ildikó m.v.
  • fényZsigmond György
  • hangAntók Zoltán
  • súgóKörner Anna
  • ügyelőSzász M. Ibolya

„Georg Büchner a Woyzeck című, befejezetlenül maradt drámája annak idején heves vitákat kiváltó, valóságos eseten alapul. Woyzeck szegény katonaborbély volt, aki féltékenységi rohamában megölte szeretőjét. Tettéért 1824. augusztus 27-én Lipcsében nyilvánosan kivégezték. A dráma tényanyagát Büchner főként abból az 1824/25-ben publikált vitából merítette, amelyet tekintélyes orvosok folytattak Woyzeck beszámíthatóságáról.

Büchner a Woyzeck-drámából négy, illetve a legújabb kutatások szerint öt kézirattöredéket hagyott hátra, és 1879 óta, amikor Karl Emil Franzos először kísérelte meg a fennmaradt ls szinte olvashatatlan töredékekből rekonstruálni a drámát, többen is próbálkoztak a kéziratok megfejtésével, és ennek megfelelően többféle szövegvariáns került forgalomba. Fodor Géza, az 1982-es magyar Büchner-kiadás szerkesztője a Woyzeck német kiadástörténetének tanulságai alapján kombinálja az utolsó és egyúttal legkiérleltebb fogalmazványt a legkorábbi töredékkel. Tudniillik maga a drámai tetőpont, a gyilkosságot ábrázoló jelenetsor csak ebben az utóbbiban szerepel. Az így nyert változat szövege eltér a korábbi magyar kiadás alapjául szolgáló változatétól, de bármennyire más képet nyújt is a dráma egésze, maga a szöveg (néhány apróbb kiegészítéstől és javítástól eltekintve) változatlanul Thurzó Gábor fordítása, csupán kimaradtak belőle az önkényesnek tekintett betoldások, illetve helyreállt a dráma eredeti tagolása.” (Győrffy Miklós)

„A Kapitány ízig-vérig büchneri figura: fölényeskedő, üres lélek, «bőrében» a fájdalomosztó, a hétköznapok rendjét minduntalan feldúló szadista disznó lép elénk. Karmai között vergődik Woyzeck, a kisember, mint élni akarással, álmokkal, majd pedig különös látomásokkal megvert «szegény ördög», aki minden jótéteménye, gyermekes rajongása, a tiszta vallásos hithez való görcsös ragaszkodása ellenére is mindig kilóg, örökké kívül reked a büchneri nagytotálon. Érzi és ösztönösen éli meg a személye köré sűrűsödő drámát. Fizikai és lelki kínok hosszú során át jut el a megvilágosulásig: neki már nincs helye a súlyos szürkékkel megrajzolt komor társadalmi tablón. Lázadása is különös, inkább csak öncél: embert öl, hogy aztán maga is belepusztulhasson.

Georg Büchner zseniálisan ráérzett arra, hogy az egyes ember drámája – akárcsak a Woyzecké – folyamatosan újratermelődik a társadalomban, és mindez nemcsak az öntörvényű személyiségek közötti konfliktusok vagy éppenséggel a gyilkos szerszám, a kés puszta létezése okán történik, hanem abból kifolyólag, hogy a kést valaki mindig az elesett, megalázott, testileg-lelkileg «padlóra került» ember kezébe adja.” (Barabás Zoltán)


1996. 02. 09.

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Lilliput Társulat - Nagyvárad
  • Nagyvárad Táncegyüttes
  • Transilvania Színpad
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu