Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Szigligeti Színház Nagyárad

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1980/1981
  • 1979/1980
  • 1978/1979
  • 1977/1978

Szép ErnőVőlegény

Színmű
  • PapaÁcs Tibor
  • AnyaCsíky Ibolya
  • KornélPapa és Anya lányaSólyom Katalin
  • MariskaPapa és Anya lányaKovács Enikő
  • DuciPapa és Anya lányaFirtos Edit
  • ZoliPapa és Anya fiaDunkler Róbert
  • FaterRudi apjaDobos Imre
  • Rudifogászifj. Kovács Levente
  • Gyengusnémozi zongoristaRácz Mari
  • SáritáncosnőFábián Enikő
  • NusitáncosnőMolnár Júlia
  • Pimpikarmester, Nusi férjeMeleg Vilmos
  • Pendzsikis székely szolgálóSzõcs Erika
  • rendezőParászka Miklós m.v.
  • díszlettervezőKudelász József m.v.
  • jelmeztervezőKelemen Kata m.v.
  • zenei összeállításManfrédi Annamária
  • fényNagy Imre
  • hangAntók Zoltán
  • súgóTentea Katalin
  • ügyelőGölle Ildikó

„A Vőlegény a pénz komédiája. Fox Rudi csak a hozományért venné feleségül Kornéliát, Kornélka tiszta szerelemre és boldog házasságra vágyik, s amikor nem kapja meg, a daliás fogász szegényes rendelőjéből a Casino de Paris szeparéjába, majd egy kőgazdag férfi karjaiba menekül. Menekül, menekülnének mindketten: a századeleji Pest kispolgári életének kereteit akarják szétfeszíteni, messze maguk mögött hagyni a filléres napi gondokat, a kifizetetlen bérű, sivár lakást, a címírást, a varrást, a megalázkodást. Kisszerű, sivár és csaknem olyan romlott a közeg, amely körülveszi őket, mint egy Balzac-regény – vagy közelibb és alacsonyabb hasonlattal – egy századvégi francia vagy magyar naturalista színmű világa… Innen vágynak el; csoda-e, ha Fox Rudi a második felvonás nagyjelenetében szinte költői himnusszal fordul a Pénzhez, amely messze röpítené a gyűlölt közegből?…

A második felvonás, Kornélia és Rudi vallomása a színmű lírai csúcspontja; a két monológ köré helyezett nyers, nem egyszer karikaturisztikus szituációk komikuma, sőt a két fiatal egymásra találásában is ott rejlő groteszk csak fokozza a hatást: a remek karakterfigurák ellenállhatatlanul mulatságos forgataga után most két ember, két sors mutatkozik meg.” (Réz Pál)

A kispolgári lét alsó peremére csúszott, középosztályi allűröket dédelgető famíliának a filléres gondokból, az örökös pénzzavarból egyetlen kiút volna, ha a legkisebb leányzó némi közvetítői segédlettel egy jól kereső férj karján a házasság révébe juthatna. A Papa, a magának katonatiszti múltat hazudó örökös kávéházi habitué (törzsvendég), az örökké sápítozó, könnyen lepattogzó erkölcsi mázzal bekent Mama, Mariska, a varrógéprobotba beleszürkült, még némi realitásérzékkel bíró nagyobbik nővér, a besavanyodott, irigykedő kisebbik nővér és a pipogya öcs – megannyi tagja annak a Szép Ernő Vőlegény című darabjában felállított, egyszerre elszomorító és komikus panoptikumnak, mely az eladó lány uszályába kapaszkodva kísérel meg partra vergődni. A „cél” érdekében, a várva várt vőlegénynek fesztvizitje alkalmával, egy-két fertályóra erejéig nevettetően kétségbeesett kísérletet tesznek arra, hogy megteremtsék egy „konszolidált polgári család” otthonának illúzióját. Peremlétük árulkodó jegyeit, tárgyait igyekeznek eltüntetni-maszkírozni, a szomszédságot körbekunyerálják a polgári lét „nélkülözhetetlen”kellékeiért, a tölcséres gramofontól a cselédlányig. A férjfogó „dramaturgia” értelmében a munkakerülő, lányaitól biliárdpénzt kuncsorgó Papának a vendég megérkezése után kell aktatáskás, komoly családfenntartóként betoppannia, hogy „szerettei keblére siessen”.

Nagyon hamar kiderül, hogy a várva-várt, szépreményű Fox Rudi cinikus hozományvadász, akinek a pénz a mindene, hiszen rosszul menő fogászati rendelője nem biztosít annyi jövedelmet, hogy kaszinóbeli barátai mellett az éjszakai élet kiskirálya lehessen. Neki is van egy díszletembere, a Fater személyében, aki bármikor beugrásra kész bérjajgatóként a „jól menő rendelő” kelléke.

Szép Ernő színművének újabb fordulatait az „eladó” lány színeváltozásai képezik. Amikor szertefoszlanak a tiszta szerelemmel, a boldog házassággal kapcsolatos illúziói, inkább vállalja a kopár fogászati rendelő kínálta kétes életlehetőséget az otthon kisszerűsége helyett, majd hamarosan megunva a fogász-szeretői státuszt, egy „kő gazdag” úr karjaiba menekül. A legkisebb leányzó előtt megnyíló „lehetőség” nagyon hamar megszédíti a család méltatlankodó felét is, csak éppen a hozományvadász kaszinólakóban támad fel a féltékenység s ennek nyomán a szerelem, melynek hatására a fiatalok szerényen bár, de beeveznek a házasság révébe. – Szilágyi Aladár


1997. 11. 21.

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Lilliput Társulat - Nagyvárad
  • Nagyvárad Táncegyüttes
  • Transilvania Színpad
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu