Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Szigligeti Színház Nagyárad

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1980/1981
  • 1979/1980
  • 1978/1979
  • 1977/1978

Anton Pavlovics CsehovVánya bácsi

Színmű
fordítóHáy Gyula
  • Szerebjakov, Alekszandr Vlagyimirovicsnyugalmazott professzorFarkas István
  • Jelena AndrejevnaSzerebrjakov feleségeCsíky Ibolya
  • Szofja Alekszandrovna(Szonya) Szerebrjakov leánya az első házasságábólKiss Törék Ildikó
  • Vojnyickaja, Marija Vasziljevnatitkos tanácsos özvegye, a professzor első feleségének anyjaHalasi Erzsébet
  • Vojnyickij, Iván Petrovics(Ványa), Marija Vasziljevna fiaHajdu GézaVarga Vilmos
  • Asztrov, Mihail LvovicsorvosMiske László
  • Tyelegin, Ilja Iljicselszegényedett földbirtokosMedgyesfalvy Sándor
  • MarinadadaF. Bathó Ida
  • rendezőVarga Vilmos
  • díszlettervezőVioara Bara
  • jelmeztervezőVioara Bara
  • fordítóHáy Gyula
  • zenei összeállításBódis Béla
  • korrepetitorBódis Béla
  • világításVasile BlejanFarkas Mihály
  • súgóKörner Anna
  • ügyelőRevoczky Róbert

„Csehov híres darabja eredetileg az előző évad bérletes előadásait zárta volna, de betegség miatt ősszel került sor bemutatására.

A darab fókuszában két férfi áll. Az egyik Szerebrjakov nyugalmazott egyetemi tanár, a másik a sógora, akit a darabban Ványa bácsinak neveznek. Az öreg professzor a forrása itt minden romlásnak. Famíliája évtizedeken át hisz benne, hisz emberi rendkívüliségében, tudományos nagyságában. Ványa bácsi magára vállalja egy birtok gondjait, beleöli fiatal életét, s a birtok jövedelmét áldozatos becsülettel szolgáltatja át a «nagy» Szerebrjakovnak. S aztán ráeszmél, hogy akiért az áldozatot vállalta, nem volt méltó az áldozatra. A rendkívüli ember csak mutatós pozőr, a nagy tudós nem alkotott semmit, ami állaná az évek ostromát. Ványa bácsi fellázad. Fellobog benne az elfojtott szerelem Szerebrjakov második, fiatal felesége iránt, fellobog benne a vágy az önálló, férfihoz méltó, szabad életre. Kevés híján gyilkosává válik a professzornak. Aztán valami csehovi rezignációba borul minden: folyik tovább az élet anélkül, hogy a gyötrelmes kérdések megoldódtak volna. A kérdések nem oldódtak meg, de azért a személye és dolgok bizonyos értékrendje tisztázódott. A professzor mégiscsak mint leleplezett, utálatos, üres zsarnok vonul el a színről, bukottan akkor is, ha látszólag megtartotta pozícióját. Jelena, szép, fiatal felesége, szintén nem marad meg folttalan ragyogásában: a belőle áradó inspiráció nem bizonyult sem mélynek, sem igazán konstruktívnak. Illik ő a professzorhoz, még ha nem boldog is mellette. Akik hátul állottak az értékek rendjében, azok glóriásan fölemelkednek, még ha bús vidéki sorsuk tovább folydogál is szűkös medrében. Ez a Ványa bácsi megnő a munkában, a munkához való hűségben, ez a kisember tisztábban és hatalmasabban áll előttünk, mint a gazdag és dicsőséges Szerebrjakov-pár. S a fiatal és boldogtalan, de boldogtalanságában is bölcs és építő Szonya, s a Jelena szépségétől megperzselt, de eredendően tiszta vidéki orvos, Asztrov, fölébe nőnek a nagyoknak, a szépeknek, a gazdagoknak, az élet munkátlan élvezőinek…” (Kardos László)

Szerebrjakov, a művészettörténet nyugdíjas egyetemi tanára visszavonul második feleségével, Jelenával családi birtokára. Tehetséges sógora, Ványa bácsi, néhai első feleségének bátyja és Szonya, a professzor finom lelkű, csúnya lánya egész életükben azért robotoltak, hogy a birtok jövedelmét a tudós rendelkezésére bocsássák. Mióta a professzor kénytelen a vidéki birtokon élni, ostoba felfuvalkodottságával lelohasztja a vele szemben eddig érzett nagyrabecsülést. Ványa bácsiban egyre jobban feszül a jogos féltékenység a professzorral szemben, látván, milyen értéktelen ember. Belső gyötrelmeit csak fokozza az egyre növekvő szerelem, amelyet a professzor fiatal felesége iránt érez. Jelena is szenved, csendes boldogtalanságban, céltalanul morzsolja napjait zsémbes férje mellett. A család régi barátja, a tehetséges Asztrov doktor kísértésbe hozza, akit titokban Szonya szeret már régóta. Ványa bácsinak látnia kell, ahogy vetélytársa átöleli az istenített asszonyt. A meggyötört Ványát felháborítja a professzor önzése – adjanak el mindent és a pénzből költözzenek vissza a városba -, hogy heves szóváltásba kerül vele és a felkapott revolverrel meg akarja ölni, de nem sikerül. Aztán minden lassan visszakerül a régi kerékvágásba, Szererjakov és Jelena elutaznak, Asztrov elbúcsúzik, és Ványa bácsi és Szonya magukra maradnak, visszatérnek régi életükhöz, a munkához.


1986. 09. 28.

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Lilliput Társulat - Nagyvárad
  • Nagyvárad Táncegyüttes
  • Transilvania Színpad
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu