Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Szigligeti Színház Nagyárad

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1980/1981
  • 1979/1980
  • 1978/1979
  • 1977/1978

Friedrich SchillerStuart Mária

Tragédia
fordítóPákolitz István
  • Stuart MáriaSkócia királynőjeMolnár Júlia
  • ErzsébetAnglia királynőjeFábián Enikő
  • Hanna KennedyMária dajkájaCsíky Ibolya
  • LeicesterErzsébet kegyenceMedgyesfalvy Sándor
  • Georg TalbotShrewsbury grófjaÁcs Tibor
  • Bellièvre grófFranciaország rendkívüli nagyköveteDobos Imre
  • Amias PauletMária őrzőjeMeleg Vilmos
  • MortimerPaulet unokaöccseifj. Kovács Levente
  • William DavisonállamtitkárHajdu Géza
  • MalvilMária udvarmesterePéterfy Lajos
  • Aubespine gróffrancia követBorsos Barna
  • Kent gófjaFöldes László
  • O’KellyMortimer barátjaDunkler Róbert
  • UdvarhölgyF. Bathó IdaSzõcs ErikaGölle Ildikó

A budapesti Madách Színház elõadását színpadra vitte: Tatár Eszter m.v.
  • rendezőKerényi Imre m.v.
  • színpadra állítottaTatár Eszter m.v.
  • díszlettervezőHoresnyi Balázs m.v.
  • jelmeztervezőRátkai Erzsébet m.v.
  • fordítóPákolitz István
  • zenei szerkesztőAldobolyi Nagy György
  • fényNagy Imre
  • hangAntók Zoltán
  • súgóTentea Katalin
  • ügyelőGölle Ildikó
  • a rendező munkatársaMeleg Vilmos

A német drámairodalom nagy klasszikusa Friedrich Schiller. Stuart Máriáról szóló tragédiája a maga romantikus ívelésével, szép nyelvezetével, nagyszerű színpadi alakjaival méltán az egyetemes drámairodalom legnagyobb kincsei közé tartozik.

Angliai Erzsébet korát láthatjuk a színpadon, két nagy rivális asszony alakja mellett a kor jellegzetes figurái is megelevenednek. Stuart Mária, aki rokonához, Erzsébethez menekült a protestáns lázadók elől, itt is szerencsétlenül alakult a sorsa, mert Erzsébet az angol trónra való törekvést látja benne. Börtönbe kerül hát és ott sínylődik éveken át. Bűnösnek mondják ki és halálra ítélik. A végrehajtáshoz az utolsó szót Erzsébetnek kell kimondania. Ám Mária tábora is gyarapszik, már összeesküvés is készül Erzsébet ellen.

És akkor a két asszony találkozik. Mária megígéri, hogy lemond a trón követeléséről és kéri a királynőt, hogy adja vissza a szabadságát. Erzsébet azonban hiúságában nem tud megbocsátani a szép és tisztalelkű Máriának, gúnyolódik vele, amit viszont Mária nem tűr el és vérig sérti Erzsébetet, felemlegetve kétes hírű trónra-jutását. Időközben a főurak közül többen is merényletet kísérelnek meg, hogy kiszabadítsák Máriát, de tervük meghiúsul. Erzsébet parancsot ad Mária kivégeztetésére. Mária halála, a vérpad előtt tiszta lélekkel megáldozik, hiszen ő tudatában van ártatlanságának. Tudja, hogy ártatlanul csap le rá a hóhér bárdja, mert a vádak hamis vádak voltak. Erzsébet is rájön tettének elhamarkodott voltára, az asszonyi hiúság és a vetélytárs ellen érzett féltékenység miatti ítélet-végrehajtás ellenszenves tényére. De Mária már halott és így mardosó lelkiismerettel kell tovább uralkodnia a kemény és szeszélyes uralkodónőnek.



„Schiller is Mária varázsának a hatása alá került. Láthatóan együtt érez a szépséges fogollyal, erkölcsileg neki nyújtja a pálmát. A sok hatásos jelenet, Leicester és Mortimer szerelme, a két királynő találkozása és az utolsó felvonásbeli áldozás: a lenyűgöző teatralitás mind csak arra való, hogy Mária alakját az izgalom glóriájával vegye körül… Mária, a rokonszenves elpusztul, Erzsébet, az ellenszenves felülkerekedik, s a dráma végső konklúziója kétséges. Félig beleegyezés, félig elutasítás. A döntés a nézőre marad. A néző döntésében pedig Schiller szándéka érvényesül: Máriát szeretjük, Erzsébetet megtanuljuk tisztelni. Mert akárhogy van is, mégis ő az erő, ő a formáló energia, a történelem.” (Vajda György Mihály)


1996. 11. 26.

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Lilliput Társulat - Nagyvárad
  • Nagyvárad Táncegyüttes
  • Transilvania Színpad
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu