Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Szigligeti Színház Nagyárad

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1980/1981
  • 1979/1980
  • 1978/1979
  • 1977/1978

Tamási ÁronŐsvigasztalás

Drámai költemény
  • Csorja Ádámszékely ősgyökérMiske László
  • Csorja AmbrusÁdám, bátyjaMeleg Vilmos
  • Kispál Julaárva leányFábián Enikő
  • Gálfi Bencecsendőr legényFekete Károly
  • Szeredai Szándék LajosVarga Vilmos
  • Albert ZsigaHajdu Géza
  • GazsiSzentmiklósi József
  • DénkóDarkó István
  • ElnökGábor József
  • ÜgyészLaczó Gusztáv
  • VédőÁcs Tibor
  • Elsõ bíróBelényi FerencSzabó Lajos
  • Második bíróBorsos Barna
  • CsendőrTóth György
  • 48-as obsitosBalla Miklós
  • rendezőSzabó József
  • díszlettervezőGörgényi Gabriella
  • jelmeztervezőMarie-Jeanne Lecca
  • színpadi változatSzabó József
  • zeneDankó János
  • díszlettervező munkatársaKudelász József
  • fénytervezőMerk János
  • fővilágosítóVasile Bejan
  • hangBodonea Valentin
  • súgóKörner Anna
  • ügyelőMihály Katalin
  • a rendező munkatársaWeiss István

„Az Ősvigasztalást Tamási Áron Amerikában írta 1924-ben és onnan küldte haza a kolozsvári magyar színház pályázatára. A darab nem nyert és bemutatásra sem találták alkalmasnak. Még írója is később úgy említi, mint «komor és darabos vázlatot», melynek kézirata is elkallódott. A kézirat az író halála után került elõ, ősbemutatója pedig 1978-ban volt a Pécsi Nemzeti Színházban.

Az Ősvigasztalás… újszerűsége az a kezdeményező bátorság, ahogy a népi hitvilág mélységei, ősi mélyrétegei felé tapogatódzik. Az Európán végigsöprő modernista irányzatok korában egy zárt népcsoport hit- és mondavilágát európai rangra emelte a magyar irodalomban.

A 20. század elején, amidőn a dráma játszódik, a cselekmény nem a valóság, hanem inkább az abszurdumok sűrűjében jár: a havasi tisztáson Csorja Ambrust végakarata szerint halála után öccse, Ádám máglyán égeti el, hamvát összeszedi egy cserépedénybe s abba saját vérét is belekeveri. A bonyodalomnak ez a merész indítása nyilván jelképi értelmű és visszavezethető arra felismerésre, hogy a válságos helyzetbe jutott népnek, pontosabban a székelységnek valamiképpen utat kell találnia, ki kell verekednie magát évszázados balsorsának viszontagságaiból. A fiatal íróban felmerül, mint lehetőség, hogy a felemelkedés útja csak az ősi, romlatlan, a civilizáció által nem érintett régi élet feltámasztása révén elképzelhető, szemben az úri világgal, a várossal, a képmutató hatalommal és törvényekkel.

Szól az író ítélete az önpusztító virtuskodás, a vak, az elvadult szenvedélyek kegyetlensége, a paraszti nyomorúságot megtetéző álhősiesség felett. Az italba, mámorba való menekülés a század eleji székely falu nyugalmát, életét megtizedelő hétköznapja volt. A darab végén szól a biztatás: Éljetek! És küzdjetek! – a tragikus feszültséget kellene hogy feloldja…

Az Ősvigasztalásban nemcsak abszurd különösség van, hanem humor irónia, igazi népi derű, vérbő életszeretet.. Itt szikrázik az a fajta humor, odamondás és feleselés, amelynek birtokában a későbbi híres tamási-alakok elnyomóik fölé emelkednek, bátorítást kapva a népi bölcsesség fölényéből a küzdelemre. Az Ősvigasztalásban csírájában mutatkozott meg mindaz a sokféle lehetőség, amely Tamási művészetét kivirágzása idején egyedülállóvá tette a 20. század magyar irodalmában.” (Izsák József, műsorfüzet)

Az előadást Szabó József rendezte. A siker túlszárnyalta az operett-siker számokat. 1983. májusában bemutatták Debrecenben, majd Budapesten is, az Egyetemi Színpadon. A háború vége óta ez volt a nagyváradi magyar társulat első budapesti vendégjátéka. Jelen volt a budapesti színházi és kritikai élet sok meghatározó egyénisége. És jelen voltak a Román Nagykövetség munkatársai is… A magyar társulat vezetése ezért a turnéért utólag megrovásban részesült.

 Történik a Székelyföldön, a XX.század első esztendejében.


1982. 02. 06.

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Lilliput Társulat - Nagyvárad
  • Nagyvárad Táncegyüttes
  • Transilvania Színpad
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu