Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Szigligeti Színház Nagyárad

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1980/1981
  • 1979/1980
  • 1978/1979
  • 1977/1978

Parti Nagy LajosMauzóleum

16 éven felülieknek!
  • Rigó JánosKardos M. Róbert
  • Kokker LajosHerman Ferenc
  • Hamuhó ÖdönDobos Imre
  • Lapos ElemérPál Hunor
  • Ischler Józsefifj. Kovács Levente
  • Ischler JózsefnéTóth Tünde
  • Paparuska KárolyHajdu Géza
  • Rásó DezsőDimény Levente
  • Cseleszta BélaKiss Csaba
  • Lindauer MariFirtos Edit
  • Szevics ArankaJankovics Anna m.v.
  • Klumpet FerencnéCsíky Ibolya
  • rendezőSzabó K. István m.v.
  • művészeti igazgatóDimény Levente
  • díszlettervezőKiss Borbála m.v.
  • jelmeztervezőKiss Borbála m.v.
  • zeneHorváth Károly m.v.
  • fényNosz BotondNagy Imre
  • hangZsurka JózsefBősze László
  • súgóKörner Anna
  • ügyelőVajda Zoltán

A Mauzóleum rémbohózat, melyet a budapesti Katona József Színház 1995-ben nagy sikerrel játszott. A siker mögött igazi írói teljesítmény áll. Az abszurdba hajló történetben a piti gengszterek egy cukrászüzem kemencéjében hamvasztják el a zsaroló ukrán maffiózót. S amíg a krémesek a pincében sülnek, a lerobbant bérház lakói – ahol mindeme rémség zajlik –, ki-ki a saját életstratégiájának megfelelően megpróbál napirendre térni a roppant furcsa ügy fölött. A szerző bravúrosan ötvözi az ironikus és lírai elemeket, bonyolult életérzések megfogalmazását adja megkomponált dialógusai révén. A rendszerváltozástól érintetlenül hagyott világnak látszik az a létezési tér és mód, amit a szerző rendkívül erőteljes nyelvi eszközökkel idéz meg. A budapesti lepusztult bérházakban egymáshoz hasonultan, egymás túszaiként élő lepusztult lakók sorsán a politikai változás nem sokat változtatott. Erre utal a szerzői instrukció első mondata is, mely szerint „Játszódik tegmanap - valamikor '86 és '94 között -, a magyar jelen félmúltjában”. Tarján Tamás kritikus szerint „a Mauzóleum a totális dezillúzió színműve, amelyben a kiábrándultság okozói nem a szereplők és nem is a lepusztult helyszín, hanem a kor és az ideológia: ötven, a világtörténelemtől - és a magyar történelemtől - elragadott esztendő.” Parti Nagy Lajos a '90-es évek közepén a Katona József Színház felkérésére írta a Mauzóleumot. Mint mondta, a darabot egyrészt ez a felkérés hozta létre, másrészt valamiféle kíváncsiság, hogy mit csinálnak a prózabéli hősei a színpadon, „a mindennapiműnyelvük” hogyanműködik ebben a közegben. A Mauzóleum helyszíne egy pesti bérház, amelynek alagsorában egy bűnöző holttestét próbálják elégetni titokban. Ez a titok irányítja a cselekményt, miközben megjelennek előttünk a ház lakói, mind védtelen, elesett, kiszolgáltatott ember. Az előadás rendezője, Szabó K. István a következőképpen beszél a darabról: „Az egymásrautaltság frusztráló dolog, főképpen, ha abban nincs nyomaa szolidaritásnak, az embertársi minőségnek. Ami bénító hatással van a kis közösségre, az a cselekvésképtelenség. A cukrászati incidens ennek az állapotnak a kinagyításában segít. Nincs hova szertefutni, mert konkrét célok sem fogalmazódtak meg. Ezek az emberek önmaguk és egymás rabjai. A bezártság fizikai állapota nagyszerű kibontakozási lehetőséget biztosít a lelki szárnyalásnak: vágyálmok ütköznek meg zajos csatákban, sebek szakadnak fel, vérzik a szív. Bár, itt már minden nyílt titok.”


2010. 03. 06.

Az előadás hossza: 150 perc 1 szünettel

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Lilliput Társulat - Nagyvárad
  • Nagyvárad Táncegyüttes
  • Transilvania Színpad
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu