Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Szigligeti Színház Nagyárad

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1980/1981
  • 1979/1980
  • 1978/1979
  • 1977/1978

Kornis MihályKörmagyar

Komoly bohózat
Országos bemutató
  • Az utcalányFirtos Edit
  • A katonaMeleg Vilmos
  • A takarítónõKovács Enikő
  • A fiatal elvtársifj. Kovács Levente
  • A fiatalasszonyMolnár Júlia
  • A férjDobos Imre
  • Az édes kislánySólyom Katalin
  • Az íróÁcs Tibor
  • A színésznõFábián Enikő
  • A milliomosMedgyesfalvy Sándor
  • A vicénéGölle Ildikó
  • rendezőKovács Levente m.v.
  • díszlettervezőBölöni Vilmos
  • jelmeztervezőBölöni Vilmos
  • zenei összeállításKovács Levente
  • maszkmesterCsoknyai Eta
  • fényVajna Tibor
  • hangAntók Zoltán
  • súgóMogyoróssy Erzsébet
  • ügyelőGölle Ildikó
  • a rendező munkatársaFábián Enikő

„Kornis színművének értelmezéséhez szükséges annak a ténynek az ismerete, hogy modellként egy százéves példát választott: Arthur Schnitzler bécsi író 1887-ben keletkezett Körbe-körbe című drámáját. Akkor a szerző tulajdonképpen arra vállalkozott, hogy szeretkezéseivel jellemezze saját társadalmát: tíz jelenetet írt meg tíz szereplővel, akik mindannyian kétszer jelennek meg a színpadon, tíz szerelmi együttlét elő- és utójátékának történetét állítva a közönség elé. Kornis ezt a szerkezetet ugyancsak híven követi, és darabjában a szerelmi körtánc valóban ágyról ágyra vándorol, amíg a mese visszatér kiindulópontjához. Játékának háttere azonban már a mai, pontosabban a rendszerváltást közvetlenül megelőző évek magyarországi társadalma: annak az erkölcsi leépülésnek az eredetét kutatja, amely a kort jellemezte, és a szexuális szabadosságot, mint eszközt és formát használja fel egy világállapot jellemzésére.” (Nagy Béla)

„Kornis csúfondáros magyar bohózattá formálta a Schnitzler-darab pikáns fordulatait, amelyből a mai valóság egy-egy szelete villan elõ… drámájának legfőbb erőssége most is a nyelv: ez a szennyezett, sokféleképpen torzított pesti aszfaltfolklór, amely egyaránt építkezik az argó, a hivatali borzalomnyelv, a kifacsart reklámszlogenek, bárgyú versikék, a legelképesztőbb panelszövegek közhelyes fordulataiból, rituális és szakrális elemeiből, a mindennapok nyelvi szövevényét szürreális lírává emelve, miközben szüntelenül értelmezi és leleplezi önmagát és a világot. Kornis hőseinek szózuhataga, fecsegése, hadoválása és dadogása a dráma legalapvetőbb esztétikai mozzanata.” (Kovács Dezső)

„Az erotikus kergetőzés – amit mellesleg lehetetlen nevetés, sőt harsány kacagás nélkül végigülni – valóságos társadalmi körképpé kerekedik… Kornis hősei mindenről – hétköznapjainkról, vágyainkról, kádersorsról és cifra nyomorúságról, talmi színházról és eltorzult társadalmi igazságról – a maguk módján, a maguk nyelvén szólnak. Kornis szövege tele van verbális ötlettel, fantáziával. Szókincse egyrészt rettenetesen ismerős, másrészt fordulataiban egymást érik a sziporkázóan szellemes írói telitalálatok...” (Földes Anna)

„Kornis Mihály tulajdonképpen az eredeti művet transzponálja – egy évszázad távlatából és eredeti ötletekkel – magyar miliőbe, sokat mondó-sugalló, de valójában mégiscsak csekély változtatások árán, nevezetesen: pártos karrierista lett színpadán a fiatalember, kockafejű, brutális, sőt szadista aktivista a férj, 56-os disszidensből kinőtt amerikai milliomos a gróf. De helyén maradt az érzelmi élet teljes elsekélyesedése és az erotikus kergetőzés, a körkörös szeretkezés, vagyis mindaz, ami e «komoly bohózat» lényege és sava-borsa… Na de egyéb is zavar engem a tízféle szeretkezés elő- és utójátékának felidézésében: az, hogy Kornis mintegy kívülről, kis híján kárörömmel húzza rá a vizes lepedőt egy egész népnemzeti közösség testére, lelkére. Ami testvérek közt sem valósághű attitűd és eljárás, még akkor sem, ha a kipellengérezett rákfene kisebb-nagyobb mértékben ránehezedik a (részünkről néha talán eszményített) anyaország jelenlegi állapotára…” (Oláh Tibor)


1995. 03. 12.

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Lilliput Társulat - Nagyvárad
  • Nagyvárad Táncegyüttes
  • Transilvania Színpad
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu