Színházak
Szigligeti Színház Nagyárad
- 2025/2026
 - 2024/2025
 - 2023/2024
 - 2022/2023
 - 2021/2022
 - 2020/2021
 - 2019/2020
 - 2018/2019
 - 2017/2018
 - 2016/2017
 - 2015/2016
 - 2014/2015
 - 2013/2014
 - 2012/2013
 - 2011/2012
 - 2010/2011
 - 2009/2010
 - 2008/2009
 - 2007/2008
 - 2006/2007
 - 2005/2006
 - 2004/2005
 - 2003/2004
 - 2002/2003
 - 2001/2002
 - 2000/2001
 - 1999/2000
 - 1998/1999
 - 1997/1998
 - 1996/1997
 - 1995/1996
 - 1994/1995
 - 1993/1994
 - 1992/1993
 - 1991/1992
 - 1990/1991
 - 1989/1990
 - 1988/1989
 - 1987/1988
 - 1986/1987
 - 1985/1986
 - 1984/1985
 - 1983/1984
 - 1982/1983
 - 1981/1982
 - 1980/1981
 - 1979/1980
 - 1978/1979
 - 1977/1978
 
Ken KeseyKakukkfészek
- Randle P. McmurphyMedgyesfalvy Sándor
 - Dale HardingÁcs Tibor
 - Billy Babbitifj. Kovács Levente
 - CheswickHajdu Géza
 - ScanlonDobos Imre
 - MartiniMeleg Vilmos
 - Matterson ezredesBorsos Barna
 - Candy StarrFábián Enikő
 - SandraMolnár Júlia
 - Ratched nővérBányai Irén
 - Dr. SpiveyPéterfy Lajos
 - Nakamura nõvérFirtos Edit
 - Flinn nõvérKovács Enikő
 
- rendezőMiske László m.v.
 - díszlettervezőKalmár András m.v.
 - jelmeztervezőKalmár András m.v.
 - fordítóBátki Mihály
 - zeneHencz József
 - szcenikusBölöni Vilmos
 - maszkmesterCsoknyai Eta
 - fővilágosítóVasile Blejan
 - hangBodonea Valentin
 - súgóKörner Anna
 - ügyelőMorar Ibi
 - rendezőasszisztensMeleg Vilmos
 
Ken Kesey, az amerikai lázadó generáció képviselőjének Száll a kakukk fészkére című regénye hatalmas karriert futott be. Számos nyelvre lefordították, több film készült belőle. Dale Wassermann pedig ügyesen tömörítve a regényt, elkészítette a színpadi változatát.
A darab egy őrültekházában játszódik, ahol Ratched nővér a rend, az embertelen fegyelem, a sérültek és gyávák mindenható, kegyetlen ura. Ebbe a közösségbe- ahol a betegeken kívül a világtól önként elmenekült lelki nyomorultak is vannak – kerül be McMurphy, az örök lázadó, a magát mindig és minden körülmények között vállaló hétpróbás vagány, a szabad ember. És elkezdődik a harc közte és a nővér között, akiben talán ő az egyetlen férfi, aki felébreszti a nőt. Ezáltal a harc még ádázabbá válik, hiszen a kegyetlenségbe menekülő nővér éppen úgy fél önmagától, mint az önként bezárkózók vagy az ápolók tőle. S míg maga a darab az embertelen, elidegenítő szabályok alóli felszabadulási vágyról szól, a váradi előadás tovább megy ennél: a társadalom által megnyomorított egyének szuverénné, nemcsak a szabályok ellen lázadó, de saját akaratú, szabad emberré válásáért száll síkra. Vagyis hát a kelet-közép európai emberről szól. McMurphyt ártalmatlanná teszik (kioperálják agyának egy darabját), de az egyének visszanyerik önmagukat: Bromden az indiánfőnök lemond némaságáról, sikerül kitörnie, szabaddá válnia, Dale Harding, az értelmiségi minden bizonnyal folytatja McMurphy küzdelmét. A régi rend nem áll vissza, minden megváltozik.” (Simon Judit)
„Az elmeosztály külön világ a világban. Öntörvényeit fehér köpenyes potentátok (orvosok, ápolók, nővérek) alakítják és saját tűrőképességük határai szabják meg a kezeltekkel (ápoltakkal?) szembeni «stratégiát». És azok, akik ott, a zárt osztályon kényszerből vagy önszántukból lesznek kiszolgáltatottá, lelki-szellemi tragédiáikat tovább élik. Kint, mint «másképp-gondolkodót» (a viselkedés normáit elvetőt), a társadalom utasította el őket közönyével, nemtörődömségével; a zárt osztályon pedig, a kakukkfészekben elközönyösült, elfásult, sőt rosszindulatúvá és gonosszá lett nõvér, doktor vagy ápoló.
Sors ez vagy végzet? A beletörődők – a számukra elfogadhatatlan világ elől mániáikba menekülők – muszáj-alázattal tûrik Ratched nővér diktatúráját. «Pszichoanalizáló» gyűléseiknek «demokráciája» nevettető és dühödtető paródia, s a verőlegények (úgynevezett ápolók) vigyázzák a kiagyalt szabályok betartását. Ez ott a megszokott rendje, s ha nem történik valami szokatlan, ott az Idő elveszti jelentőségét, ott az Ember bele is halhat az embertelenségbe.
Mc Murphy, a magát «beügyeskedő» elítélt értetlenül tekinti a zárt osztály univerzumát, az ápolók demagógiával körített terrorját, és felrázva fásultságukból sorstársait, drámai útján rohan végzetébe: agylebeny műtét után menti őt át a halálba új barátja, a Főnök indián. És közben is «hétköznapillatú» a tragédia. A beteg-beteg dialógusok pénzről, szexről, alapkonfliktusokról szólnak: anya és fiú, férj és feleségközti pszicho-szituációkról. Két kurva képében még a nyers valóság is világukba kóstol, izgalmat hozva az egyhangúságba. És ők a kiváltói a közvetlen drámai kifejletnek is.” (dr. Indig Ottó)
1994. 12. 18.



