Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Szigligeti Színház Nagyárad

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1980/1981
  • 1979/1980
  • 1978/1979
  • 1977/1978

Ardi LiivesAz emlékmű

Zenés vígjáték
Országos bemutató
fordítóMaráz László
  • AbakusÁcs Tibor
  • ElnökHajdu Géza
  • FőfelelősKiss Törék Ildikó
  • ÉvaFábián Enikő
  • TitkárnőF. Bathó Ida
  • ÚjságíróTóth György
  • MűtörténészBányai Irén
  • MúzeumigazgatóLaczó Gusztáv
  • TimDarkó István
  • KarlMeleg Vilmos
  • PolgárFöldes László
  • rendezőSzombati Gille Ottó
  • díszlettervezőBányai Annamária
  • jelmeztervezőBányai Annamária
  • fordítóMaráz László
  • zeneszerzőBoross Lajos
  • fővilágosítóVasile Bejan
  • hangBodonea Valentin
  • súgóKörner Anna
  • ügyelőMihály Katalin
  • a rendező munkatársaBányai IrénF. Bathó Ida

„Az észt drámaíró mestere a szatírának. Egyik legjobb, 1969-ben írott szatírája Az emlékmű. Liives ragyogó ötletének – egy kisvárosban felbukkan egy határozott fellépésű szélhámos, aki a város főterén a saját emlékművét kezdi építeni – szinte minden lehetőségét felhasználta a gyávaság, a szűklátókörűség kipellengérezésére.

A kitűnő észt szatíra színpadán mintha Hlesztakov vagy Osztap Bender mai leszármazottja kelne életre. Ugyanis nem mindennapi szélhámos őkelme, aki a kisváros figyelő szeme előtt készül saját szobrát a főtéren elhelyezni, meglehetősen sok vizet zavarva – különösen a fejekben. Mert szokatlan tevékenysége véleményezésre kényszerít – s ez nem megy valami könnyen a városka notabilitásainak: főtitkároknak és főépítészeknek, műtörténészeknek és múzeumigazgatóknak, szerkesztőknek és újságíróknak, vagyis mindazoknak, akik az efféle vidéki kisvárosok felelős posztjain találhatóak.

Abakus, különös kalandor és groteszk «népboldogító»… A kisvárosi múzeum pang, a fiatalok nem tisztelik közhelyekbe menekülő szüleiket, a sajtó eseménytelen, a felelősök kölcsönöket és szívességeket kérnek és kapnak egymástól, a hangszórók recsegnek, a történés pedig ara vár, hogy «végre történjen is valami»!

Ez a szabados, gátlástalan művész-vagány valóban hozhatna friss levegőt a városkába… Abakus azonban dilettáns, szélhámos, lebukásra termett pimasz; a késleltetés gyönyöre éppen abban van, hogy a kisváros társadalmi motorjai még pöfögnek – értekezlet, ülés, szakvéleményezés, vita, szoborleleplezés, érdekhajsza - , zakatolnak előre, holott mindennek már semmi értelme.” (részletek a műsorfüzetből)


1982. 04. 11.

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Lilliput Társulat - Nagyvárad
  • Nagyvárad Táncegyüttes
  • Transilvania Színpad
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu