Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Szigligeti Színház Nagyárad

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1980/1981
  • 1979/1980
  • 1978/1979
  • 1977/1978

Turczi IstvánAnna-bál

Színmű
Õsbemutató
  • Lendvay-Horváth bárónéCsíky Ibolya
  • Lendvay-Horváth báróMeleg Vilmos
  • AmálSzõcs Erika
  • KronowetterfilozófusHajdu Géza
  • Ignácz AuréltábornokÁcs Tibor
  • RimabalpartypolitikusDobos Imre
  • Fuchs ÁbrahámposztógyárosPéterfy Lajos
  • Ambrózy JánosgárdatisztHarsányi Zsolt
  • Rosty grófnõMolnár Júlia
  • Babér ArankaszínésznőFábián Enikő
  • Bolzanotrentói főnemesifj. Kovács Levente
  • RojkóMedgyesfalvy Sándor
  • CsisztkaszolgálóRácz Mari
  • FényképészBorsos Barna
  • rendezőMerő Béla m.v.
  • díszlettervezőMaria Haţeganu
  • jelmeztervezőMaria Haţeganu
  • zeneHorváth Károly m.v.
  • koreográfusMangra Valéria m.v.
  • maszkmesterCsoknyai Eta
  • fővilágosítóVasile Blejan
  • súgóMogyoróssy Erzsébet
  • ügyelőGölle Ildikó

„Annak, hogy én hogyan jutottam el az Anna-bálhoz, külön története van… Két évvel ezelőtt télen, kora télen történt. És mit csinál az ember, amikor nagyon hideg van odakint? Olvas. Én nagyon szeretem a lexikonokat, a régi almanachokat lapozgatni, mert ezekben a könyvekben az ember rá-rábukkan erre-arra. Éppen a Magyar Történelmi Lexikon volt a kezemben s egyszer csak a következőket olvasom az egyik szócikkben. 1914 júliusában vagyunk, a hónap végén, közel négy héttel Ferenc Ferdinánd meggyilkolása után. Tudjuk, forró volt az a nyár és a magyar arisztokrácia egy része – miután hazatért Abbáziából, Opatiából, Karlsbadból –, továbbra is az üdülés, a szórakozás felé fordult. S miután Balatonfüreden, a Horváth-házban akkor már sokadjára rendezték meg az Anna-bált, és a meghívójukat is megkapták, magától értetõdő volt, hogy útjukat sokan odavették. 1914. július 26-án megnyitotta kapuit az Anna-bál, soha nem látott pompával, csodálatos jelmezekben vonult fel mindenki, aki ott volt; és aki számított, az ott volt. Egyszóval: nagyszerűen érezte magát a bálozó társaság. S akkor a lexikon idézett szócikkének a végén egyetlen tömör mondta: ezen az éjszakán hadat üzentünk Szerbiának… Pont. És akkor elindult bennem valami. Azt mondtam: itt van ez a bál, igazi operett-helyzet, igazi forgatag a századelő minden dekadenciájával, a millenniumi idõkből átöröklött hangulattal és éppen azon az éjszakán történik meg a szerbiai hadüzenet. Vagyis az a történelmi aktus, amely – s ez már napokkal, hetekkel később nyilvánvaló lett – lezárt egy korszakot s megnyitott egy újat, egy szörnyűséges kort, amelynek traumáját mindmáig zsigereiben hordozza ez a nemzet. Mély drámaiságot éreztem bele ebbe a pillanatba…” (Turczi István, a szerző)



„Az első felvonásban még alig-alig érződik valami a fenyegető hangulatból – a bál a fontos, hírneves füredi Anna-bál, a Horváth-házban -, és csak súlytalanul elejtett szavakból érzékeli a közönség, hogy a darab jelen ideje 1914: közeledik a háború, és a bálozók éppen azoknak a sokat emlegetett, ellentmondásokkal teli, az idő bearanyozta boldog békeidőknek az utolsó óráit élik… Ahogy a darab szereplői sem fogják fel (hiszen benne élnek(, mi történik velük valójában. Pedig a tarka bálteremben ugyanúgy érdekek csapnak össze, mint a hadszíntereken. Ráadásul a csacskának tűnő játék tragédiába fordul: a minden hájjal megkent Rosty grófnő szerelmi intrikája a halálba kergeti a szép és ártatlan zsidó lányt: íme, az első áldozat. (Csakhogy az õ holtteste fölött nem békülnek össze az ellenfelek). Vajon gondolta a grófnő, hogy ez lesz belőle? Mindenesetre hallgat, még csak nem is mossa kezeit. Vajon mennyire hasonlít a balatonfüredi, bálozó Horváth-ház ahhoz a nagy bálteremhez, amit úgy hívnak, hogy Osztrák-magyar Monarchia?

A méltóságteljes keringő õrűlt haláltáncba fordul, ez a zárókép: az éppen hazatért házigazda hiába adja tovább a hírt, hogy kitört a háború, és kiáltozza torkaszakadtából, hogy térjetek észre, emberek – senki nem figyel rá.” (Ölbei Lívia)


1995. 09. 23.

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Lilliput Társulat - Nagyvárad
  • Nagyvárad Táncegyüttes
  • Transilvania Színpad
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu