Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Szigligeti Színház Nagyárad

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1980/1981
  • 1979/1980
  • 1978/1979
  • 1977/1978

Daphne du MaurierA Manderley-ház asszonya

Romantikus bûnügyi játék
Országos bemutató
fordítóHertelendy István
  • Sir Maxim de WinterMedgyesfalvy Sándor
  • Lady Jane de WinterSzõcs Erika
  • Mrs.DanversFábián Enikő
  • Giles de Lacy õrnagyÁcs Tibor
  • Beatrice de LacyCsíky Ibolya
  • Frank CrawleyMeleg Vilmos
  • FrithPéterfy Lajos
  • Jack Favellifj. Kovács Levente
  • Julyan ezredesDobos Imre
  • BenFöldes László
  • Dr.BakerHajdu Géza
  • William TabbRevoczky Róbert
  • RobertDunkler Róbert
  • AliceSólyom Katalin
  • rendezőTatár Eszter m.v.
  • díszlettervezőMaria Haţeganu
  • jelmeztervezőMaria Haţeganu
  • fordítóHertelendy István
  • fényNagy Imre
  • hangBodonea Valentin
  • súgóTentea Katalin
  • ügyelőGölle Ildikó
  • a rendező munkatársaGölle Ildikó

„Nesztelen léptű inasok, pattogó tűz a könyvtár kandallójában, fehér damasztabrosz és ezüstkészlet a teázóasztalon, dédanyák képei a galérián – ez Manderley. De baljósan vöröslő rododendronok és temetőket idéző, sápadtkék hortenziák a kertben, a tenger vészjósló mormolása – ez is Manderley. Szertartásos étkezések, vizitek, séták a Boldog-völgyben és készülődés a jelmezbálra – ennyiből áll Manderley lakóinak élete, legalábbis a cselédség meg a garden party szerencsés meghívottai szemében…

Ennek a ragyogó éremnek azonban van egy árnyékosabb, egészen árnyékos oldala is. A titkos bűntudat, a névtelen szorongás, a rettegés ugyanúgy elválaszthatatlan Manderleytől, mint a fényűzés és a kényelem. Mert félelem mérgezi az itt élők lelkét: a fiatalasszony, Jane, a halálfejarcú Mrs. Danverstől fél, s még inkább az elõzõ úrnő, a halott Rebecca kísértetétől – ám valójában attól retteg, hogy méltatlan lesz Manderleyre és kiűzetik onnan. Maxim de Winter egy bűntettnek is tűnhető baleset leleplezésétõl és a botránytól retteg – de lényegében ő is Manderleyt fél elveszteni, mint ahogyan Manderley kedvéért tűrte oly soká, néma cinkosként egy démoni asszony aljasságait.

Jane és Max szerelme tiszta, lángoló, csak ez a félelem, csak ez a rettegés árnyékolja be: meddig áll még közéjük a Mrs. Danvers képében állandóan jelenlévő harmadik, az előző feleség, az elõző úrnő? Bár az életkor szerint Maxtól várnánk el – a tapasztaltabb embertől számonkérhető – bölcsességet a konfliktusok feloldásához, mégis Jane lesz az, aki szerelme, csakis a nők sajátjának tudott intuíciója révén felnő az idegroppantó feladathoz, s Manderley igazi úrnőjévé válik.

Hogy melyik Manderleyé? Mert az a régi, amelyben pillanatig sem pihent Rebecca szelleme – Max és Jane hibáján kívül – a lángok martalékává lesz s nekik kell majd megteremteniük az új Manderleyt. Jane-ban ott az erő, a legnagyobb romantikus hősöket idéző szerelem a majdani visszatéréshez, az új Manderley felépítéséhez.” (Tatár Eszter, a rendező)

„A Manderley-ház asszonya lélektani krimi, a romantikus dráma és egy fordulatokban gazdag, némi humortól sem idegen «sugárúti siker-színmű» kevercse. Egy olyan, látszólag bűnügyi történet, amelyben egy idő után már felismerni véljük a részleteket, hogy aztán az utolsó jelenet a meghökkentés erejével hasson.

Kellően ódon, stílusosan angol: tehát egyszerre fényűző és lúdbőröztetően szorongásos hely Manderley, ahová a ház ura éppen visszatér Velencéből, karján új nejével. Első felesége korábban tisztázatlan hajóbaleset áldozata lett. Rebecca sötét árnyékként tölti be a kastély minden zugát. Az ő emlékét őrzi a holt úrnőjéhez hű házvezetőnő, aki az utódot nem tudja, nem is akarja elfogadni. A képhez tartozik még a férj nővére, sógora, e kissé habókos házaspár, avagy a simulékony, ám szenvedélyeket rejtő jószágigazgató, s a ház többi cselédje-bútora, élükön a nemzedékeket kiszolgált, mindig tökéletes megjelenésû főkomornyikkal.” (Szûcs László)

(Daphne du Maurier regényébõl Alfred Hitchcock is készített filmet Rebecca címmel, Laurence Olivier-vel a fõszerepben)


1998. 02. 13.

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Lilliput Társulat - Nagyvárad
  • Nagyvárad Táncegyüttes
  • Transilvania Színpad
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu