Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Gyulai Várszínház

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 1997/1998
  • 1994/1995
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1980/1981
  • 1979/1980
  • 1978/1979
  • 1977/1978
  • 1976/1977
  • 1975/1976
  • 1974/1975
  • 1973/1974
  • 1972/1973
  • 1971/1972
  • 1970/1971
  • 1969/1970
  • 1968/1969
  • 1967/1968
  • 1966/1967
  • 1965/1966
  • 1964/1965
  • 1963/1964

Mundruczó Kornél - Bíró YvetteFrankenstein-terv

Szinopszis
18 éven felülieknek!
Mundruczó Kornél ötlete alapján
  • ViktóriaSpolarics Andrea
  • Frank ViktorRába Roland
  • MagdaMezei Kinga
  • Argyelán PéterDerzsi János
  • RendőrTerhes Sándor
  • NatasaStork Natasa
  • RudolfOrth Péter
  • Argyelán TündeKiss Ágota
  • Szereplő a bemutatónMonori LiliFrecska Rudolf
  • rendezőMundruczó Kornél
  • díszlettervezőÁgh Márton
  • jelmeztervezőÁgh Márton
  • dramaturgPetrányi Viktória
  • produkciós vezetőKenesei Edina
  • castingBoros MariGyörgy János
  • rendezőasszisztensSzakács Zsuzsa
  • Rendezőasszisztens a bemutatónTüű Zsófia

A teremtő gőgje: az alkotás nagyratörő,

de a létrehozott mű nagyobb lehet, mint a teremtő gesztus.



A Frankenstein-terv központi kérdése, hogy mit tehet és mit nem tehet a más ember ezen a helyen, ahol mi, a többség fogalmazzuk meg kényszerűen, hogy mi is a másság, napi érdekeink, lakóhelyünk és adott pozíciónk, sikerünk és sikertelenségünk tükrében. Az előadás azt a mechanizmust mutatja fel fájó és nagyon is valóságos, aktív módon, amiben minden idegenkedés megfogan.



A normalitás vadhajtások nélkül nem nyerheti el értelmét, tehát előállítja a maga démonait, a maga vadait, a maga rémálmait, szörnyeit, deviáns alakjait, hogy legyen mihez képest megfogalmaznia önmagát. Amikor ez a leválasztás megtörténik, a normalitás megütközik a saját vadhajtásain, elámul, és meghozza az ítéletet: ez már nem tartozik hozzám. Ezért már nem vállalhatok felelősséget. Ez már a hatáskörömön, értékrendemen kívül esik, nem az én asztalom. Az élet úgy rendezi aztán, hogy ezekkel a rémekkel, értsd bűnözőkkel, nyomorékokkal, deviánsokkal csak a legritkább esetben kell találkozni, hiszen a leválasztáskor az elkülönítés is gondosan megtörténik társadalmi és individuális szinten egyaránt. A társadalom intézetekbe, az individuum a legmélyebb tudatalattijába zárja a maga “persona non gratait”.



 A Frankenstein lényege egy olyan lázadás (a szörny lázad a puszta létével), mely kinyitja a gondosan lereteszelt zárakat és szembesít azzal, hogy normalitásunk nagyon esetleges és ingatag alapon dőlt csak el, tulajdonképpen a többség elvén. A szembesítés a szörny megjelenése, mely valódi és emberi és mindent kibillent a maga rendszeréből, mert létezésével hívja fel a figyelmet arra, hogy hogyan ítélkezünk. Mert minden pillanatban azzal kell szembesüljünk, hogy nem hozzá vagyunk hasonlóak, hanem mindenki máshoz. Mivel ő a “szörny, a deviáns, a valaki”, fittyet hányhat a világra, ezért nem foglalkozik a mi korlátainkkal és így irigylésre méltóan szabad. Ezt a szabadságot irigyeljük el tőle, és mivel integrálni nem tudjuk és talán nem is akarjuk – a félelmünk annál sokkal nagyobb, a gyávaságunk sokkal mélyebb – ezért elpusztítjuk.



Mundruczó Kornél, az előadás rendezője: “Filozófiai értelemben szerintem a fasizálódás lényege a félelemmel vegyes irigység. Szándékom szerint ezt a folyamatot kell a nézőnek az előadás alatt minél valódibb módon megélnie. A cél az lenne, hogy a kérdés ne az intellektuális csatornán merüljön fel, hiszen azon a csatornán helyes válaszokat tartunk raktáron, hanem olyan módon hasson a darab, hogy a meglepetéssel teli kíváncsiságtól, a szörny elutasításán keresztül szembesüljünk vele, hogy mi inkább vagyunk pultoslányok és konténerkereskedők, mintsem a mássággal, különlegességgel rendelkező egyén, a “más ember”. Amivel pedig végső soron szembe kell nézni, hogy mindennapi gyilkosságainkat és elutasításainkat nem a praktikum szüli, hanem a kínzó irigység és később a még kínzóbb megbánás, hogy nem tudtuk felvenni a harcot a szörnnyel. Hogy ő volt igazabb és erősebb nálunk. Ebben a felismerésben van a katarzis lehetősége. Ehhez az előadásnak olyan ajtókat kell döngetnie, ami túl van az értelem páncélajtóján.” 



„Minimal-realista és felettébb abszurd, mintha csak a fiatal Harold Pinter írta volna.” (The British Theatre Guide – Anglia)



„A magyar Proton Színház darabja egy konténerben játszódik. A Frankenstein-terv műfaji kavalkád: politikai mese, melodráma, véres krimi, mozi a színházban (…) ahol a váratlanság élménye mindent legyőz.” (Libération – Franciaország)



Díjak:

Legjobb előadás – VIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó 2008.

Legjobb női főszereplő: Monori Lili – VIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó 2008.

A közönségzsűri díja – VIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó 2008.

Különdíj – 44. BITEF Fesztivál 2010. Belgrád, Szerbia


2007. 10. 15. MOBILBOX KONTÉNER SZÍNHÁZ az Orczy-kert (Amfiteátrum)

Galéria

  • Frankenstein-terv
    Frankenstein-terv
    Frankenstein-terv
    Frankenstein-terv
    A Bárka Színház a Mobilbox Konténer Színházban bemutatta Mundruczó Kornél - Bíró Yvette: Frankenstein-terv című szinopszisát Mundruczó Kornél rendezésében.
    2007. október 12.
    Proton Színház

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Shakespeare Fesztivál
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu