Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2019/2020
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983

Örkény IstvánTóték

  • ŐrnagyBesenczi Árpád
  • TótSzalma Tamás m.v.
  • TótnéEcsedi Erzsébet
  • ÁgikaKováts Dóra
  • A postásSzakály Aurél
  • TomajiplébánosWellmann György
  • CiprianiprofesszorBellus Attila
  • Gizi Gézánéegy rossz hírű nőMester Edit
  • A lajt tulajdonosBaj László
  • LőrinczkeszomszédFarkas Gergő
  • Elegáns őrnagyBálint Péter
  • Dr. Eggenberger Alfrédhétéves kisfiúxxx
  • Inasxxx
  • rendezőCsiszár Imre
  • díszlettervezőCsiszár Imre
  • jelmeztervezőSzakács Györgyi
  • világításGibárti Tibor
  • súgóKiss Szilvia
  • ügyelőSzilasi Attila
  • rendezőasszisztensLengyel Noémi

„Én Tóttal érzek, de az Őrnagy is én vagyok" (Örkény István) A Tóték Örkény legismertebb, az egész világon nagy sikerrel játszott műve. Hősei - a Tót família - egy csendes mátrai falucskában élnek, ahova szabadságra érkezik a katonafiuk parancsnoka, akit megviselt a frontszolgálat.



A műben egy bohóctréfa humorával ábrázolja a szerző, ahogy a nagy tiszteletben álló tűzoltóparancsnok és a hősszerelmes őrnagy helyzete megfordul. Tót megalázkodik és lealacsonyodik, ezzel szemben az őrnagy magasabb rendűvé válik. A történetet a két szereplő közötti feszültség hajtja előre. A cselekményt azonban valójában a postás irányítja, hiszen - míg mi ismerjük a valódi eseményeket -a szereplők csak arról értesülnek, amit a postás tudatni a kar velük.



A történet lezárása éppoly groteszk, mint maga a mű. „Az az alapvető véleményem, hogy az embereknek a cselekvés az utolsó és egyetlen reménye" - írja Örkény. Ha átteszem groteszk közegbe, ez úgy fogalmazható meg, hogy cselekedni kell, még akkor is, ha a cselekvés már értelmetlen, céltalan.

Csiszár Imre


2020. 01. 31.

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Zalaegerszeg - Házi színpad
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu