Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Újvidéki Színház

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1980/1981
  • 1979/1980
  • 1978/1979
  • 1977/1978
  • 1976/1977
  • 1975/1976
  • 1974/1975
  • 1973/1974

Dennis KellyZsákutca

Diplomaelőadás
  • LouiseRaffai Ágnes
  • MarkPongó Gábor
  • rendezőLászló Sándor
  • osztályvezető tanárLászló Sándor
  • fényBíró Tibor
  • hangSalamon József
  • súgóBíró Alekszandra
  • ügyelőBíró Alekszandra

Egy kocsmát atombombatámadás ér. A fiatal nő, Louise, egy régi barátja, Mark házának bunkerében tér magához. A két fiatalnak a föld alatt, pár négyzetméteren összezártan, minimális étellel és vízzel gazdálkodva kell élniük. A legnagyobb kihívást mégis egymás társaságának elviselése jelenti számukra. Kapcsolatukban a szeretet és gyűlölet, aggodalom és agresszivitás váltja egymást. A bizalom és bizalmatlanság, az önállóság és egymásra utaltság, a női-férfi vonzalom és különbözőség miatt együttélésük lassan, de biztosan az őrületbe hajtja őket. Az előadásban a romantikus komédia, a pszichotriller és a krimi legerősebb hagyományai keverednek egymással egy precízen felépített dramaturgiai zárócsavarral.



Dennis Kelly, a kortárs angol drámairodalom egyik vezéregyénisége, az After the End című drámájában hihetetlen pszichológiai pontossággal és érzékenységgel meséli el a két fiatal történetét, emberi meccseiket és folyamatos küzdelmüket egymással.



Elhangzott az Újvidéki Rádió SZEMPONT c. műsorában, 2010.február 16.



Zsákutca a címe Dennis Kelly művének, amelyet Raffai Ágnes és Pongó Gábor vizsgaelőadásként készített az Újvidéki Színházban - igen jól átgondolt felépítésben, jól kidolgozott jelenetkezeléssel; amelyben pontosak az érzelmek vezette hangulati váltások szintjei; a szereplők egyéniségének különbözősége, gondolatmenetük alakulásfolyamata; a félelem és a megmenekülés ívének megnyilvánulásai; a bezárt térben az egymásrautaltság lehetetlensége – ugyanakkor a túlélési esély is – egy nagyobb veszélytől, amely kint van; az atomfelhő, a romok, a halottak fenyegető valóságától.



Ez az előadás több, mint két színészjelölt vizsgaelőadása. Ez egy nagyon pontos és jó előadás, mert meggyőző őszinteséggel, természetesen szólnak mindketten a jelenben történő borzalmakról, akár a mi térségünkben is lejátszódott közelmulti események traumáiról. Könyörtelen színházi előadás ez – és akkor idézzük fel Artaud- t, a könyörtelen színházról írt szövegéből azokat a részleteket, amelyek összecsengenek a látottakkal. Ezek a következők, idézem: „ Érzékenységünk mai, elcsigázott állapotában nem kétséges, hogy mindenekelőtt olyan színházra van szükségünk, amely felráz bennünket: idegrendszerünket és szívünket!...Szorongató, katasztrófákkal teli korunkban mind sürgősebb az olyan színház, amely nem marad el az események mögött, amely mély visszhangot vált ki bennünk, s amelynek rezgései urrá lesznek a kor bizonytalanságán...A szavak nem sokat mondanak az emberi szellemnek; a térbeli kiterjedés és a tárgyak annál beszédesebbek...A beszédből a színházban immár csak az használható fel, ami a szavakon kívül van, ami a térben bontakozik ki, ami elidegenítő hatású, s ami az emberi érzékenységet rezgeti meg. Ebben játszik szerepet a hangok hallható beszédén túl a tárgyak, a mozdulatok, a magatartásformák, a gesztusok beszéde.” Eddig az idézet a részletekből. Mindezek az Artaud-i esztétika elképzelései láthatók a filmszerű szerkezetben színre vitt Raffai – Pongó kettősben.



Itt nem zavarnak az egyszavas vulgárnaturalista kifejezések sem, mert úgy és akkor hangzanak el, amikor jelentőséggel bíró tartalmat hordoznak. A Zsákutca egy olyan helyzet, amelyből nincs megoldáshoz vezető út. Ebben vannak hőseink, egy kicsit az időtlenségbe nyúló lehetetlenséggel. S majd akkor itt – ebben a bezárt térben – bekövetkeznek a kegyetlenségek is; az egymást gyötrő, és gyötrelmet okozó helyzetek; a zsarnokoskodás a búvóhely tulajdonosának részéről, aki féltő szeretetből hurcolja bunkerébe a lányt, és kegytlenül elnyomja őt, ugyanakkor emiatt szenved is. A lány, aki hálás is, meg szinte semmit nem érez Mark irányába, de a kiszolgáltatottság érzelmi váltásokat hoz elő belőle. Kevés szóból értik egymást, és a gesztusok, váltásaik, csöndjeik, átalakulásaik döbbenetesek és elérik a katarktikus szintet.

dr. Franyó Zsuzsanna


2009. 12. 19.

Az előadás hossza: 60 perc szünet nélkül

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Újvidéki Művészeti Akadémia
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu