Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Újvidéki Színház

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1980/1981
  • 1979/1980
  • 1978/1979
  • 1977/1978
  • 1976/1977
  • 1975/1976
  • 1974/1975
  • 1973/1974

Antoine de Saint-ExupéryA kis herceg

fordítóRónay György
  • KirályBanka Lívia
  • RókaCrnkovity Gabriella
  • RózsaElor Emina
  • A kis hercegFerenc Ágota
  • KígyóGombos Dániel
  • RózsakertHuszta DánielKőrösi IstvánBerta Csongor m.v.
  • KisbárányHuszta DánielKőrösi IstvánBerta Csongor m.v.
  • VisszhangHuszta DánielKőrösi IstvánBerta Csongor m.v.
  • MajomkenyérfaHuszta DánielKőrösi IstvánBerta Csongor m.v.
  • VirágJaskov Melinda
  • GeográfusKrizsán Szilvia
  • IszákosLászló Judit
  • LámpagyújtogatóMagyar Attila-Öcsi
  • PilótaMészáros Árpád
  • HiúNémet Attila
  • ÜzletemberSirmer Zoltán
  • rendezőTáborosi Margaréta m.v.
  • díszlettervezőGadus Erika m.v.
  • jelmeztervezőGadus Erika m.v.
  • dramaturgGóli Kornélia m.v.
  • fordítóRónay György
  • színpadi mozgásKiss Anikó m.v.
  • zeneKovács Adrián m.v.
  • zenei munkatársKlemm Dávid m.v.
  • súgóBíró Alekszandra
  • ügyelőBíró Alekszandra
  • rendezőasszisztensSzalai Bence f.h.

Egy mozdulatnyi káosz tér meg a világba, egy imbolygó bolygó kifut a pályájáról és egy nem e világi teremtmény a Földre érkezik. 



Fájdalmasan szép ábrándozás az elveszett ártatlanságról, kígyókról, rózsákról, folyton eloltott és folyton meggyújtott lámpákról, vulkánokról, majomkenyérfáról - mozgással, zenével, vizuálisan felspannolva, úgy, ahogy eddig még nem láthattuk és nem hallhattuk.



Mert jól csak a szívével lát az ember.



A kis hercegről



A kis herceget Antoine de Saint-Exupéry a második világháború alatt írja, amelyben pilótaként maga is részt vállalt. Bár első pillantásra (és a házi olvasmány-lista sugallatára) gyermekkönyvnek tűnik, a felnőttekhez is jelentős mértékben szól...



Az egyre inkább elidegenedő világban Saint- Exupéry úgy érezte, üzenete nem éri el máshogy a kortársait, csak ha a mindenkiben, feltételezhetően még élő, gyermekhez fordul.



Ma azt kérdezzük ezzel a szöveggel: milyen mértékben sikerült megőriznünk magunkban a tisztaságot és a hitet? Mert e történet lényege valóban nem felnőttekhez szól – sokkal inkább a gyermekhez, amely a felnőttekben él és amelyet még nem emésztett föl a felnőttvilág. Legalábbis reméljük...



Táborosi Margaréta, rendező



A színpadi magány megszelídítése



Az Újvidéki Színház előadása szélesebb nézőréteget céloz meg, akár tartalmas családi programként is ajánlható, hiszen mindenki érettségéhez képest fogja befogadni a látottakat. A történethez Kovács Adrián fiatal muzsikus szerzett zenét, ezek teszik még érzékenyebbé a szöveget. A dalok, a vizuális identitás A kis herceg által felvetett gyarlóságokra, rögeszmékre, kiútkeresésekre reflektálnak... Nem mesét készítettünk, nem is drámát – olyan ívet kerestünk, melyben a legegyszerűbben és legőszintébben szólal meg a regény örök érvényű mondanivalója. A próbafolyamat alatt meg kellett küzdenünk a mindenki számára ismerősen csengő mondatok karakteres és igaz megfogalmazásával. A térben elhangzó szöveget nem idézetként és emlékkönyvi sorokként kezeltük. A dramatizáció során kerültük a szöveg elmesélését, és a rövid párbeszédek- találkozások kőbe vésett sorrendjét. A felvillantott sorsok, emberi minőségek hű megjelenítésére törekedtünk a színészekkel, afféle színpadi magányok formájában. Röviden: megszelídíteni a lelkünk, az embereket magunk körül, egy kis nyugalmat találni, ahol erőre kapunk, ez a mi feladatunk, ez a darab feladata.



Góli Kornélia, dramaturg



Nem tehetek mást, mint „felkiáltójelezem” Antoine de Saint-Exupéry szavait: „annak a gyerek­nek ajánlom könyvemet, aki valaha ez a fölnőtt volt. Mert előbb minden fölnőtt gyerek volt. (De csak kevesen emlékeznek rá.)” Nos, ajánlom ezt az előadást a gyerekeknek, mert még tudnak őszintén kérdezni és „Mert csak a gyerekek tudják, hogy mit keresnek - mondta a kis herceg. - Időt vesztegetnek egy rongybabára, amitől egyszerre nagyon fontos lesz az a rongybaba, és ha elveszik tőlük, sírnak...” de ajánlom a fölnőtteknek is, mert érdemes lenne a következőn újra és újra elgondolkodni: „Nézzetek föl az égre. És tegyétek föl a kérdést: megette vagy nem ette meg a virágot a bárány? S aszerint, igen vagy nem, meglátjátok, egyszerre megváltozik minden... És soha, egyetlen fölnőtt sem fogja megérteni, hogy ez milyen rettentően fontos!”



Ferenc Ágota (a kis herceg szerepében)



A kis herceg olyan történet, amelyet mindannyian ismerünk, ezerszer is elolvastuk, tudatosan vagy akár tudat alatt mindannyian éljük és vágyunk a megértésére... Ha valaki netán nem olvasta, hát ismeri az emlékkönyvek lapjairól... Így mindannyiunknak megvan a saját szövegolvasata. Az én kis hercegem a kezdet kezdetén egy apró szikra, amely később lánggá növekszik és a legvégére maga lesz a fény. Ez a fény (hát van akár társadalmi, akár biológiai neme a világosságnak?) az inkarnáció felé vezető ösvény. Egy teljesülőfélben levő vágy. Amennyiben ezen az úton megyünk tovább, én katarzisban reménykedem. „Hát igen. Ennyi az egész.” – ezek A kis herceg utolsó szavai.


2016. 01. 19.

Az előadás hossza: 80 perc szünet nélkül

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Újvidéki Művészeti Akadémia
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu