Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Zsámbéki Színházi Bázis

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003

Madách ImreAz ember tragédiája

Drámai költemény
A Zsámbéki Színházi Bázis és a Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház bemutatója
  • ÁdámVarga József
  • ÉvaVass Magdolna
  • LuciferTrill Zsolt
  • HelenaSzűcs Nelli
  • HippiaSzűcs Nelli
  • FáraóTóth László
  • Első demagógTóth László
  • LutherKacsur András
  • Első udvaroncKacsur András
  • CigányasszonyBéres Ildikó
  • TanítványRácz József
  • BorbálaOrosz Ibolya
  • Virágárus lányOrosz Ibolya
  • KorcsmárosSőtér István
  • Második udvaroncSőtér István
  • Első polgárlányOrosz Ibolya
  • FelügyelőKacsur Andrea
  • Első koldusKristán Attila
  • SírásóKristán AttilaFerenczi Attila
  • CassiusSzabó Imre
  • TherszitészIvaskovics Viktor
  • CluviaGál Natália
  • ArtúrFerenczi Attila
  • Ifjú ÉvaTarpai Viktória
  • Ifjú ÁdámKrémer Sándor
  • rendezőVidnyánszky Attila
  • dramaturgKozma András
Vidnyánszky Attila tíz évvel ezelőtti Tragédia rendezésének középpontjában Ádám harmadik színben elhangzó, önmagához intézett kérdése áll: „Oh, e zűr között /Hová lesz énem zárt egyénisége, / Mivé leszesz testem, melyben szilárd / Eszköz gyanánt oly dőrén megbizám / Nagy terveimben és nagy vágyaimban? Oh, miért lökém el / Magamtól azt a gondviseletet, / Mit ösztönöm sejtett, de nem becsűlt, / S tudásom óhajt oh de hasztalan.”
A mostani előadás kiindulópontja is ez lesz: ábrándozás a paradicsomról, amelyből kiűzettünk, amelyre már csak homályosan emlékszünk. Mi az, amiben mégis eltér a mára felújított beregszászi előadás a korábbitól? A történeti színek sokkal szabadabban kezeltek, a mából látottan szürreális montázsként kerülnek elénk – jelszerűen, szimbólumokon keresztül megfogalmazva. Vagyis nem a mesélésen van a hangsúly, hanem az egész történeti folyamatot, a történeti színeket egyben, nem jelenetekre tagoltan láthatjuk. Sokkal inkább a gesztusok, a metaforák szintjén megszólaltatva, a szövegből pedig úgyszólván csak a legsűrűbb gondolati megfogalmazások maradnak. Mindeközben alapvetően hű az előadás a madáchi történetvezetéshez és szellemiséghez, hiszen azokat a gondolatokat, érzéseket, amelyeket a szerző egy-egy történelmi kor kapcsán megfogalmaz, a rendező nem értelmezte át.
Vidnyánszky Attila az eredeti előadás alapötletét (terét) máig érvényesnek érzi: egy villanykörte, amelyet az előadás elején becsavar az Úr egy üres foglalatba, „elkészült a nagymű”, felgyullad a lámpa fénye, és megvilágítja azt a hatalmas tekercset, amelyen rögzítve van, ahol játszódik a történelem. Fényt kap a tekercs, és a játszók tekerni kezdik. A fény bura alatti része a mi kis világunk…

2008. 06. 26. Zsámbéki Színházi Bázis

Galéria

  • Az ember tragédiája
    Az ember tragédiája
    Az ember tragédiája
    Az ember tragédiája
    A Zsámbéki Színházi Bázison bemutatták Madách: Az ember tragédiája című darabot Vidnyánszky Attila rendezésében. Az előadás Zsámbéki Színházi Bázis és a Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház közös bemutatója.
    2008. június 27.
    Színházi Bázis

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Zsámbéki szombatok
  • Haditechnikai Múzeum
  • Y.East
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu