Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1989/1990

Matei VişniecÉs a csellóval mi legyen?

Dráma
14 éven aluliak számára nem ajánlott
fordítóKovács Kázmér
  • Férfi csellóvalHadnagy László m.v.
  • Férfi újsággalSzűcs-Olcsváry Gellért
  • Öregember bottalPosta Ervin
  • Hölgy fátyollalkésőbb Hölgy csellóvalJankovics Anna m.v.
  • rendezőZakariás Zalán m.v.
  • díszlettervezőCsiki Csaba m.v.
  • jelmeztervezőCsiki Csaba m.v.
  • zenei munkatársSalat-Zakariás Soma
  • fordítóKovács Kázmér
  • fényToásó István
  • hangLőrincz József
  • súgóKolozsi Borsos Ilona

Matei Vişniec darabját 1989 decemberében írta, miközben tombolt a forradalom.  Az abszurd elemekből szerkesztett szöveg egy poszt-becketti alapszituációra épül: a szereplők várakoznak egy váróteremben. Nem tudják, hogy mire várnak, de ez náluk nem egy életpillanat, hanem létforma, az egész életük egy nagy várakozás. Ebben a várakozásban zavarja meg létüket egy csellista, aki állandó zenélésével lassan az őrületbe kergeti őket. Vişniec szövege már a szatirikus abszurd dramaturgiába sorolható, ahol a lefestett világról meglehetősen realista módon kapunk képet. Ha a váróterem az élet, akkor a zene a művészetet szimbolizálja. A darab üzenete tehát a művészet halála, mivel a három szereplő megöli a csellistát. A közemberek vetnek véget a művészetnek, mert idegesíti őket annak jelenvalósága, egyszerűen elviselhetetlenné válik számukra. Vişniec eltorzult szemlélete a Ceaşescu-rendszerben elnyomott művészek segélykiáltása is egyben, de egy állandó bezártsága az emberiségnek a művészettel szemben.

  

A három szereplő, a jól megszokott poszt-mrozeki hármas egység, a három egymást kiegészítő jellem: az Erős, a Gyenge, és az Érzékeny. A két férfi a két ellenpólus, a nő pedig az összekötő elem közöttük. Csakis egymást biztatva jutnak el a közös, de egyben öntörvényű céljukig, ami nem más, minthogy csendben tudjanak várakozni tovább. Természetesen ez a csend megint csak a bezártsághoz vezet. Az egymás iránti tolerancia, a szabadság, az összeesküvés témáit feszegető darab könnyed humorú szöveggel kezeli a keserű alapszituációt, ami végül is egy szórakoztató előadásnak ad alapanyagot. A várótermen kívül a cselekmény alatt végig tombol a vihar, szél, eső, ami természetesen nem más, mint az oly sok változással kecsegtető forradalom tükörképe.



Zakariás Zalán


2009. 10. 01. Stúdió

Az előadás hossza: 70 perc szünet nélkül

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • dráMA
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu