Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Szabadkai Népszínház

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982

Parti Nagy LajosIbusár

Zenés huszerett
  • Sárbogárdi JolánjegykiadóVicei Natália
  • Bajkhállóy RichardhuszárkapitányRalbovszki Csaba
  • Kleisermann MihályjegyvizsgálóRalbovszki Csaba
  • Talpighy grófmuszka kémPéter Ferenc
  • Vargányai GusztávállomásfőnökPéter Ferenc
  • Amáliagyámleány, hercegkisasszonyKalmár Zsuzsa
  • AnyuskaSziráczky Katalin
  • Léopold FőhercegAmália gyámjaKovács Frigyes
  • NarrátorKovács Frigyes
  • Istensegitsy Kálmánagg közhuszárSzőke Attila
  • Egy utasutasPálfi Ervin
  • Jénai Pálvasutas, egy hang nélkülSzilágyi Nándor
  • SzereplőBrezovszki Roland m.v.Kiss Andor m.v.Lackó Bálint m.v.
  • rendezőHernyák György
  • díszlettervezőSzilágyi Nándor
  • jelmeztervezőCselényi Nóra m.v.
  • koreográfusRogács László m.v.
  • zeneszerzőifj. Kucsera Géza m.v.
  • koreográfusasszisztensBrezovszki Roland m.v.
  • szinpadmesterVidakov Milorad
  • fényFlajsman Róbert
  • hangMatlári Miklós
  • kellékSzabó Cibolya Gábor
  • sminkOrkics Márta
  • fodrászOrkics Márta
  • súgóKotroba Júlia
  • ügyelőVrestyák Erzsébet.
  • rendezőasszisztensKörmöci Petronella

„1992-ben, amikor a darabot írtam, volt egy üres, légbőlkapott nevem, Sárbogárdi Jolán, illetve volt egy kisregény, A test angyala, melyet a Jolán neve alatt jelentettem meg korábban. Volt továbbá egy bizonyos hangjáték-pályázat, melynek Huszárok volt a címe. Úgy éreztem, tartozom ennek a kedves, biankó teremtésnek annyival, hogy sorsot, milyenséget írok neki, megmutatom egyfelől "alkotás" közben, másfelől a saját, szürke életében, illetve megírom, mi történik, ha e két dolog összeütközik. Megtettem hát Jolánt MÁV-menetjegykiadónak Ibusáron és megírtam egy napját, egy harisnya-szomorú, ám végzetes őszi napját, melynek éjszakáján Sárbogárdi Jolán föllázad és súlyos függelemsértés keretében előadja "éjeinek harapdált gyümölcsét", az általa írt operettet. Erről szól a darab, vagyis az ibusári valóság és a habos-tüllös, persze ugyancsak ibusári vágyvilág reménytelen összegabalyodásáról, arrül, ahogy megelevenednek a képzelet strandpapucsnyi huszárjai, miközben szegény Jolán kicsit megőrül, vagyis egyszer az életben botrányosan szabad akar lenni, eléggé hiába, mint mindannyian. Szól továbbá az öregedésről, a szerelemről meg arról, hogy miért nem, ha igen, meg arról, hogy a nyelvi szempontú bajok alatt is érző szív dobog. Mindeközben szól paródia és szeretet viszonyáról, és sorolhatnám, hogy nyelvileg mi mindenről. Az Ibusár rólunk, de ne többesszámozzak - rólam szól. Sárbogárdi Jolán én vagyunk.”

(Parti Nagy Lajos)



Egy ősbemutató, az írott szöveg első nyilvános elhangzása előtt az író számára bizonyára fontos, hogy a saját szándékait elképzeléseit, persze egy másik művészet játékszabályai között, minél teljesebben viszontlássa a színpadon. Később, ha a darab van olyan szerencsés, hogy újra bemutatják, s ez egy szerencsés darab, akkor nem annyira az az érdekes, hogy átjön-e a rivaldán az én nem is tudom micsodám, „üzenetem”, mert mért ne jönne át, hanem az, miként gondolkodik az én hajdani szövegemről a rendező, miként rendezi azt elevenné, színházzá, továbbá mit akar és mit tud kezdeni a színész a szerepével, az általam felkínált és nagyjából kirajzolt figurával. Szóval számomra érdekesebb, hogy mások elképzeléseit lássam viszont a közös produkcióban. Több éve játsszák az Ibusárt, érthető, hogy, bár szeretem, a szöveget unom már kicsikét, és érthető, ha meglehetősen kívülről nézem, mint darabot. Ami érdekel benne, az, hogy hogyan lesz időről időre színházzá a papír. Ha úgy tetszik, nem érte izgulok, hanem a társulatért, mely közönség elé viszi.

- Parti Nagy Lajos


2006. 12. 20.

Galéria

  • Ibusár
    Ibusár
    Ibusár
    Ibusár
    A Szabadkai Népszínházban bemutatták Parti Nagy Lajos: Ibusár című zenés huszerettet Hernyák György rendezésében.
    2007. június 25.
    Szabadkai Népszínház

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Szabadkai Felolvasószínház
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu