Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Szabad Tér Színház Kht.

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor

Különleges balett bemutató a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

Budapesten vendégszerepel a Pécsi Balett

2006. július 24.
Victor Hugo világhírű regényéből, A Notre Dame-i tornyőrből koreografált nagysikerű két felvonásos balettet a Pécsi Balett fiatal táncművész-koreográfusa, Jurányi Patrick.

Victor Hugo világhírű regényéből, A Notre Dame-i tornyőrből koreografált nagysikerű két felvonásos balettet a Pécsi Balett fiatal táncművész-koreográfusa, Jurányi Patrick.
Az előadás sikerét jelzi, hogy közvetlenül a pécsi bemutató után már francia, görög és amerikai vendégszereplésre is meghívták a társulatot.

Budapesten mindössze egyetlen alkalommal, augusztus 5-én lép közönség elé a pécsi együttes a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, amely egyben a produkció szabadtéri bemutatója lesz.
A téma nehézségét jelzi, hogy a pécsi előadás a világon a második balettszínpadi adaptáció, amelyben megpróbálták a tánc nyelvére lefordítani Victor Hugo regényét. Jurányi Patrick alkotása az egyik legalapvetőbb vágyról, a szeretetigényről szól. Quasimodo esendőségét Kováts Gergely Csanád, Phoebus reverenda mögötti sugárzó férfiasságát Szalka Krisztián és Esmeralda csábító, szenvedélyes nőiességét Spala Korinna varázsolja elénk. Kevesen tudják, hogy Hugo műve a maga korában valóságos szellemi forradalmat robbantott ki és hadat üzenve a klasszicizmusnak, ajtót nyitott a frissen született romantika előtt. Jurányi Patrick és az író, Németh Ákos olvasatában Quasimodo és Esmeralda halhatatlan története napjainkban játszódik és csak Tresz Zsuzsa díszlete, jelmezeinek látványos, mégis ízléses megoldásai valamint apró utalások idézik a regény korát.

A zene, melyet Weisz Nándor, a Nemzeti Filharmonikusok muzsikusa komponált kifejezetten a Pécsi Balett felkérésére, szintén a mai világot festi elénk igényes, mégis könnyed dallamokkal. Rendhagyó stílusa teljesen eltér a hagyományos balettzenétől, amelyben éppúgy felfedezhetőek gyönyörű romantikus dallamok, mint a kissé keményebb elektronikus, szintetikus hangzások.

Az előadás cselekményének alapja Victor Hugo világszerte ismert regénye, amelyből többször, több feldolgozásban készült film is. Ma már kevesen tudják, hogy a francia romantika egyik legismertebb írója a maga korában szellemi forradalmat robbantott ki; hadat üzent a klasszicizmusnak és a romantika zászlaja alá tömörítette a kor legnagyobb francia művészeit. „A párizsi Notre-Dame” a frissen született romantika egyik – sokak szerint a legnagyobb – alkotása 1831-ben jelent meg, hőse a kívülről torz, ám belülről nemes és széplelkű férfi, Quasimodo, aki szerelméért bármilyen szenvedést vállal.

A darab létrehozásánál elsősorban az vezérelt, hogy a közönség minél szélesebb rétegét tudjam megszólítani. Arra törekedtem, hogy a klasszikus történet esszenciáját táncban elbeszélve, érthető módon adjam vissza a nézők számára. A mű megalkotásánál elsősorban a négy főszereplő karakterére fókuszáltam; a különböző jellemek megjelenítéséhez több táncstílus szolgált eszközül, melyek ötvözetével egy sokkal szélesebb spektrum megjelenítésére nyílt lehetőség. A díszletek, jelmezek megalkotásánál, a mozgással karöltve egyfajta korokon átívelő világ bemutatására törekedtünk, stilizálva egy-egy, a XIX. századot megidéző jellel. Jurányi Patrick, koreográfus

A Notre-Dame-i toronyőr zenéjét a Pécsi Balett felkérésére készítettem. Stílusa merőben eltér a már megszokott és jól bevált balettzenétől. Pár szóval jellemezve azt mondanám: tematikus-elektronikus zene, akusztikus zenével és hangszerekkel ötvözve, melyben ugyanúgy fedezhetőek fel gyönyörű romantikus dallamok, mint durva szintetikus hangzások. A művel azt szerettem volna bemutatni, hogy a mai fiatalok körében egyre nagyobb teret hódító elektronikus zenében is meg lehet találni a szépséget, és nem csak a monotonitást. A darab zenéjét úgy komponáltam, hogy lehetőleg minden korosztály megtalálja benne a neki legmegfelelőbb zenei stílust, irányzatot. Weisz Nándor, zeneszerző

A Notre-Dame-i toronyőr két felvonásban, táncban elbeszélve
Rendezte - koreografálta: JURÁNYI PATRICK
Zenéjét szerezte: Weisz Nándor
Díszlet- és jelmeztervező: Tresz Zsuzsa, Dramaturgiai konzultáns: Németh Ákos
I. szereposztás
Esmeralda: Spala Korinna, Quasimodo: Kováts Gergely Csanád m.v., Frollo: Vincze Balázs, Phoebus: Szalka Krisztián, Phoebus szeretői: Sasvári Laura, Kócsy Mónika,
Katonák:
Barczi László, Dóri István, Gallai Zsolt, Lencsés Károly Harangozó díjas

Nép:
Nagy András, Oláh István, Verdes Norbert, Bakos Anett, Balássy Szilvia, Góbi Rita,Kozár Eszter, Lázár Eszter, Sasvári Laura, Ujvári Katalin

II. szereposztás
Esmeralda: Kozár Eszter, Quasimodo: Valkai Csaba Csanád, Frollo: Dóri István, Phoebus: Gallai Zsolt, Phoebus szeretői: Balássy Szilvia, Sasvári Laura,
Katonák:
Barczi László, Lencsés Károly Harangozó-díjas, Molnár Zsolt, Szalka Krisztián
Nép:
Nagy András, Oláh István, Verdes Norbert,Bakos Anett, Góbi Rita, Kócsy Mónika, Lázár Eszter, Spala Korinna, Ujvári Katalin

Margitszigeti Szabadtéri Színpad

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Margitszigeti Szabadtéri Színpad
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Budai Parkszínpad
  • Szent Margit kolostor-romok
  • Meseszínpad -Margitsziget
  • Margitszigeti Víztorony
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu