Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Spectrum Színház

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2014/2015
  • 2013/2014

Henrik IbsenA nép ellensége

Színmű
  • Dr. Thomas StockmannKinda Szilárd
  • CatherineStockmann feleségeRitziu Ilka Krisztina
  • Peter StockmannThomas bátyja,, polgármester, a fürdőigazgatóság elnökeTatai Sándor
  • Aslaksenlapkiadó nyomdászNagy István
  • Hovstada Népújság főszerkesztőjeFaragó Zénó
  • BillingNépújság újságírójaKovács Levente
  • Morten KillCatherine nevelőapjaKárp György
  • rendezőTörök Viola
  • díszlettervezőTörök Viola
  • jelmeztervezőTörök Viola
  • zeneSzabó Róbert
  • fényMóréh Zsolt
  • a rendező munkatársaSántha Júlia

Mit ér a jog hatalom nélkül? – szól az örök aktualitás az erdélyi magyar színházi térképen frissen megjelent marosvásárhelyi Spectrum Színház első előadásában. Török Viola rendező Henric Ibsen A nép ellensége című drámáját álmodta színpadra.


A több mint száz éve született darab mit sem veszített aktualitásából, ezt igazolják az előadások közben a nézőtéren elsuttogott „Milyen igaz!”, „Pontosan így van!” mondatok. Nem csoda, hisz ki ne tapasztalta volna már valamilyen formában „a főnök parancsol, az alkalmazott engedelmeskedik” – helyzetet? Ki ne találkozott volna alakoskodással, hazugsággal, elhallgatással?


Nos, a Spectrum Színház produkciójának középpontjában álló Doktor Stockmann fiatal és idealista fürdőorvos (Kinda Szilárd) úgy érzi, nem engedheti meg, hogy hazugságra épüljön szülővárosának gyógyvízfürdője.


A beruházás, pontosabban a gyógyító víz, amely néhány éve felvirágoztatta a települést, valójában fertőz, ám a szükséges átépítés a helyi hatalmasságok érdekeit sérti... Ugyan kezdetben a lelkes doktornak sikerül megnyernie az ügy számára mind a sajtót, mind az élet iskolájában „mérsékletességet” tanult háztulajdonosokat képviselő Aslaksent (Nagy István), hamarosan minden támogató kihátrál mögüle, és egyedül marad a Peter Stockmann városbíróval (Tatai Sándor) folyatott harcban, magányosan is erős küzdőként. Hamar kiderül, hogy az „öreg rókák” milyen eszköztárral küzdenek, mire alapozzák magabiztos iróniájukat. A harc pedig lassan nem csak a gyógyfürdő átépítéséért, hanem az egész „rothadásnak indult” társadalmi berendezkedés ellen folyik. Hogy milyen eredménnyel, és milyen fordulatok vezetnek a végkifejlethez, az kiderül az előadásból, amely mintegy másfél órás időtartama alatt sűrítetten ábrázolja mindennapi harcainkat. A fiatal, idealista orvos mellett ott találjuk a családját féltő, kevés szavú, de annál mélyebben gondolkodó orvosfeleséget (Riţiu Ilka-Krisztina), annak gyámapját, a gazdag tímárt, akit csak Borz-ként emlegetnek (Kárp György). A média hatalmát pedig e puritán, de annál beszédesebb játéktérben a Néplap szerkesztője (Faragó Zénó) és annak munkatársa jeleníti meg, az évtizedekig rendezőként és tanárként ismert művész Kovács Levente hiteles alakításában.


A biztos kézzel rendezett előadást hangulatos élőzene kíséri, Szabó Róbert harmonika muzsikája szervesen illeszkedik a játékba, amelynek végkifejlete a látottak továbbgondolására készteti a nézőt.

2013. 11. 14. Stúdió Színház Akadémiai Műhely

Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu