Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987

William ShakespeareMacbeth

Szász Károly és Szabó Lőrinc fordításai alapján
  • HecateNemes Levente
  • BoszorkányNagy AlfrédPéter HildaPál Ferenczi Gyöngyi
  • MacbethPálffy Tibor
  • Lady MacbethKicsid Gizella
  • GyermekOpra Balázs József
  • Duncanskót királyMátray László
  • MalcolmDuncan fiaKolcsár József
  • DonalbainDuncan másik fiaFazakas Misi
  • BanquotábornokDiószegi Attila
  • FleanceBanquo fiaFarkas György Nándor
  • MacdufftábornokDebreczi Kálmán
  • Lady MacduffD. Albu Annamária
  • RosstábornokMárton Lóránt
  • LennoxtábornokNagy Lázár József
  • Sebesült SzázadosDarvas László
  • KapusSzabó Tibor
  • ÖregBotka László
  • Első gyilkosGolicza Előd
  • Második gyilkosNagy Kopeczky Kálmán
Valamint:
Bordás Attila, Fekete Mária, Sándor Eszter, Sebestyén Melinda

Kellékek: Zayzon Ádám
Parókák: Győry Andrea
Produkciós vezető: Deák Barna, Deák M. Ria

Ügyelő: Veress Zsóka
Súgó: Gazda Szende
Világosító: Horváth Csaba, Varga Béla, Vargha Zsolt
Hangosító: Molnár Csaba, László Csaba
Stúdiómunkák: Langer Csaba
Színpadmester: Veres János
Öltöztető: Bartha Judit, Nyisztor Angéla
Kellékes: Kovács Ibolya
Fodrász: Győry Andrea, Vizoli Mónika
  • rendezőDavid Zinder
  • díszlettervezőMiriam Guretzky
  • a tervező munkatársaDina Konson
  • jelmeztervezőMiriam Guretzky
  • koreográfusVava Stefanescu
  • világítástervezőYaron Abulafia
  • zenei összeállításKönczei Árpád
  • rendezőasszisztensCsép Zoltán
Harold Bloom írja kitűnő Shakespeare-tanulmányában, hogy Macbeth az a színpadi alak, akinek története végén minden szörnyű tette ellenére sikerül a nézőben felkelteni “valmiféle elborzadt rokonszenvet”. Ennek oka, őszerinte Macbeth alapvető emberiességében rejlik. Ez az emberiesség lesz az, ami a “démoni király” történetét a homályos középkorból egy csapásra jelenkorunk, mindennapjaink világába helyezi át. Mindannyiunk életében vannak pillanatok, amikor választanunk kell aközött, amit megtenni helyes és erkölcsös (vállalva a lemondással járó áldozatot), és aközött, amit megtenni helytelen, sőt, bűnnek számít, de ami álmaink azonnali teljesülésével: gazdagsággal és hatalommal kecsegtet. Ugyanebben a helyzetben van Macbeth is, sorsa talán csak a nagyságrend szempontjából más mint a mi életünk: nem egy újabb autó, egy tágasabb ház az, amit kíván, ő egész Skóciát akarja megszerezni. Ez azonban csak nagyságrend kérdése, a lényeget nem érinti. Személyiségének hitelessége által képes a darab tükröt tartani hatalomról és tekintélyről szőtt mindennapi álmodozásainknak, és ezáltal képes rámutatni arra a veszélyre, amit az jelent, ha vágyainkat életünkben szabadjára engedjük. Erkölcsi létünk törékenységének tükre ez, és mindazon dolgok – tisztesség, törvénytisztelet, igazságosság és kölcsönös bizalomban való egyetértés – ingatagságáé, ami társadalmunkat kéne összetartsa. Ha a rend – a társadalmi összetartás, a hatalom megfontolt gyakorlásának – finom egyensúlya felborul, a zűrzavar, az anarchia, a zsarnokság ott lapul már a küszöbön.

Shakespeare egyedülálló géniusza azonban a hatalomvágy és az ember képzelt mindenhatóságának történetét olyan sokrétű szövetté alakítja, amiben a főtémát a valóságérzékelés megromlásának, valódi és képzelt viszonyának, férfiúi és női identitás problematikusságának, ám legerősebben gyerekeinkhez, a gyermekiséghez való viszonyunk mély és gazdagon árnyalt képeivel árnyalja.

Így lesz az ördögi darab vérrel és gyilkosságokkal telített világából emberi gyöngeségünk megrázó története. És ezen belül Macbeth bátorságáé is – azé az emberé, aki megvív saját balsorsával. “Harcolni fogok, míg le nem faragják csontjaimról a húst” – mondja a darab záróképében, s ebben a megnyugvásban, legeslegutolsó gesztusa által nyeri el “elborzadt rokonszenvünket”.

David Zinder

Letölthető anyagok

  • Macbeth műsorfüzet első oldal
  • Macbeth műsorfüzet belső
  • Macbeth műsorfüzet hátsó oldal

2006. 03. 24.

Galéria

  • Macbeth
    Macbeth
    Macbeth
    Macbeth
    Sepsiszentgyörgyön a Ta mási Áron Színházban bemutatták Shakespeare: Macbeth című darabját David Zinder rendezésében.
    2006. március 24.
    Sepsiszentgyörgyi színház

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Cimborák Bábszínház
  • Sepsiszentgyörgy Új Stúdió
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu