Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Szigligeti Színház Nagyárad

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1980/1981
  • 1979/1980
  • 1978/1979
  • 1977/1978

Tudor PopescuMúló szerelmek alkonyán

Színmű
fordítóNagy Béla
  • IstvánLaczó Gusztáv
  • VeronikaKovács Enikő
  • KrisztiánSzentmiklósi József
  • ZsuzsannaF. Bathó Ida
  • TódorMogyoróssy István
  • ViktorFöldes László
  • MáriaHalasi Erzsébet
  • rendezőZoe Anghel-Stanca m.v.
  • díszlettervezőMaria Haþeganu
  • jelmeztervezőMaria Haþeganu
  • fordítóNagy Béla
  • zenei összeállításTimu Alexandrescu
  • világításMerk János
  • hangBalogh Sándor
  • súgóMogyoróssy Erzsébet
  • ügyelőGölle Ildikó
  • a rendező munkatársaGábor Kati

„A Múló szerelmek alkonyán című munkámat szigorúan politikai színműnek tekintem… Egy politikai színmű mindig a közvetlen valóságra néz, de a «jövőbe» lát… Hősöm, István a sorsa révén vélik egy olyan kor szimbólumává, amelyhez – érzi – eloldhatatlan szálakkal kötődik. És ebben az eloldhatatlan kötelékben kell szomorúságának forrását keresnünk… István annak az egyénnek a drámáját éli, akin végzetesen túllépett az idő, aki lemaradt valahol az idő egy bizonyos szegmentumába kapaszkodva. De paradox módon, a lelke legmélyén nem is akarja utolérni az időt… Korunkban a jóérzés az, amelynek talán lehetősége lesz minden időkre érvényes igazsággá válnia. Éppen ezért próbáltam meg egy olyan népi hőst teremteni, akinek legfőbb tulajdonsága a «jóérzés», amely az élet minden körülményei közepette is képes ellensúlyozni szélsőségeinket. Ebben a színműben Tódor maga a megtestesült népi jóérzés, és a darab az ő révén hordozza magában a fénynek és a reménynek azt a szikráját, amelyet egyetlen művészi alkotás sem nélkülözhet!” (Tudor Popescu, a szerző)

„A szerző már nem ostoroz senkit, tükröket tart hőse elé, és ezek a tükrök a barátok, a társak, akiknek tudatában megpillanthatja, felfedezheti önmagát, megláthatja egykori és mai valóját. Ebbe a «tükörbe» tekintve, egyesek talán megértik az önmagukkal és felebarátaikkal szemben elkövetett hibákat, azokat, amelyeket az emberszeretet mechanikus, dogmatikus, melegség és emberség nélküli értelmezése okozott. Mások viszont arra a következtetésre jutnak, hogy bár hétköznapi emberek, akiket megtörtek az élet szenvedései, mégis erősek és győzelmesek.” (Zoe Anghel-Stanca, rendező)

A darabot a Román Kommunista Párt megalakulása 65. évfordulójának tiszteletére mutatták be. Ezt az eseményt külön is feltüntették – az akkori idők szigorú politikai követelményeinek megfelelően - az előadás plakátjára ráragasztva, csakhogy éppen a cím alá, mely így egy buzgó szolgálatos cenzornak szemet szúrt. Mert miként is lehet a pártot a múló szerelmek alkonyán ünnepelni?...


1986. 04. 16.

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Lilliput Társulat - Nagyvárad
  • Nagyvárad Táncegyüttes
  • Transilvania Színpad
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu