Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Szigligeti Színház Nagyárad

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1980/1981
  • 1979/1980
  • 1978/1979
  • 1977/1978

Csurka IstvánDeficit

Dráma
Országos bemutató
  • XMiske László
  • YKiss Törék Ildikó
  • ZÁcs Tibor
  • WCsíky Ibolya
  • rendezőSzabó József
  • díszlettervezőJovián György
  • jelmeztervezőJovián György
  • díszlettervező munkatársaKudelász József
  • fővilágosítóVasile Bejan
  • hangBodonea Valentin
  • súgóKörner Anna
  • ügyelőGölle Ildikó
  • a rendező munkatársaWeiss István

Immáron a negyedik Csurka-mű, amely ismét a váradi színpadon kel életre, most már sorozatról beszélhetünk.

A darab arról szól, hogy egy darab lelkünk, önazonosságunk kicsorbult. Visszavonhatatlanul a múlté lett. A Hiánnyal együtt tudni kell tovább élni. Belátjuk és igyekszünk kiküszöbölni ezt, hogy a fehér foltot beszínezhessük. Személyes értelemben éppen úgy, mint társadalmi vonatkozásban. A darab a hiányérzetet ábrázolja, ami nyomasztja a főhőst. Beszorítottsága a kényelmes nihil perspektíváját ígéri. Nincs más teendő, mint a helyzet-felismerésben a szabadság kereteit tovább kell bővíteni. Kérdezheted akkor, hogy lázadni kell vagy dolgozni? Azt hiszem, mindkettőt tenni kell, egyiket sem szabad kizárni az életünkből. Folyamatosan készenlétben kell lennünk. Mindenütt a világban tapasztalhatjuk, hogy a felsőbbek a konszolidáció felé noszogatják az alattvalókat. Megelégszenek a munkaerővel, akinek munkát tudnak adni. Éppen ezért az embernek a belső tartalmát, véleményét, ellentmondásra kész bátorságát nem szabad elaltatnia. Mindenkori természetét korcsosítaná el ezzel magában. – Csurka István Ablonczy Lászlónak adott interjújából

„Csurka István utasítása szerint a Deficit színpadán van egy rendbontó bútordarab, feltűnő helyen: egy nagyon régi, kopott parasztláda. A játék során erről a ládáról megtudjuk, hogy csak nemrég került a modern lakásba: X otthon járt az édesanyjánál és a tapasztott padlásukon találta. A láda tehát az édesanyjáé volt vagy tán a dédanyjáé. Ez a láda a városi szobában hét lakattal van lezárva, s a kulcsa X-nél van. Ez a láda… frigyláda, nem érinthetik avatatlan kezek. Csak aki megszenved s megtöretik érte… Négy felnőtt ember – X, Y, Z és W – ezért a ládáért megy pokolra egy teliholdas nyári éjszakán…” (Szabó József rendező)

„Az önvallomások kissé enyhítik a színpadi alakok idegenségét, mert feltárják a «hogyan jutottam idáig» mindenkire kiosztott terhelését, azt a veszélyeztetettséget, aminek még a kivételes burokban élők is ki vannak téve… Csurka István drámaszövege nem oktat, legfeljebb indokol.” (Implon Irén, Fáklya)


1982. 10. 15.

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Lilliput Társulat - Nagyvárad
  • Nagyvárad Táncegyüttes
  • Transilvania Színpad
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu