Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982

Carlo GoldoniA legyező

Vígjáték
  • Gertruda asszonyBiluska Annamária
  • Susannaa pipereárusBiluska Annamária
  • Candidaaz unokahugaNagy Dorottya
  • Giannianaa lányaNagy Dorottya
  • Roccamarina grófÖrdög Miklós Levente
  • Limonadoa kávéházasÖrdög Miklós Levente
  • Evaristo úrBokor Barna
  • Coronatoa vendéglősBokor Barna
  • Rippafratta báróLászló Csaba
  • Crespinoa suszterLászló Csaba
  • rendezőKiss Csaba
  • díszlettervezőDobre-Kóthay Judit
  • jelmeztervezőDobre-Kóthay Judit
  • színpadra alkalmaztaKiss Csaba
  • táncSelyem Ildikó
  • a rendező munkatársaTatár Ágota

oldoni eredeti komédiája, A legyező tíz színészre íródott. Én megéreztem benne azt a játékos lehetőséget, hogy némi módosítással ezt akár öt színész is el tudja játszani, úgy hogy mindenki két-két figurát alakít. Öten a szegényebb, vagy mondjuk úgy, társadalmilag alacsonyabb rétegből kerülnek ki, öten pedig a Velence környéki "urak" túlfinomult, intrikákon és érzelmi kalandokon hízott életét élik. Nálam ugyanaz az öt színész - Biluska Annamária, Nagy Dorottya, Ördög Miklós Levente, Bokor Barna és László Csaba - játssza az urakat és a prolikat, ami hihetetlenül gazdag színészi lehetőségeket ad. És talán az a legizgalmasabb része ennek az adaptációnak, hogy egyetlen kalapváltással, jelmezjelzéssel a közönség szeme láttára lehet egy szempillantás alatt másik figurát a színpadra hozni. Ez az átváltozás a színház egyik lényege, és a néző imádja ezt, hiszen látja, hogyan "működik" a színész. És hogy ezt még jobban, még mélyebben megmutassuk a közönségnek, az előadásnak van egy pirandellói rétege is - a színészek időnként annyira átélik a játékot, hogy lekésik a jelenetet, ezen hajba kapnak, "civilből" lehordják egymást, vagy van aki annyira megszenvedi a saját szerepét, hogy fájdalmában félbe akarja hagyni az előadást, a többiek alig bírják visszatartani. Vagyis gyakori a darabban a civil helyzet, amikor a színész magánembert játszik. Természetesen ez is szerep - de másféle. Azt játsszuk, hogy "normális" emberek vagyunk. Érdekes mód, ez a legnehezebb.

* * *

Ezzel az előadással a nevetésben rejlő katarzist szeretném megmutatni. A nevetés nem annyi, hogy bohóckodunk, vagy elhangzik egy jó poén, és azon derülünk. Egy igazi komédiában az emberi fájdalom a mulatságos. A Legyezőben is minél fájdalmasabb egy jelenet a színpadon, annál jobban nevetünk rajta; valaki zokog a színen, és mi a nézőtéren hahotázunk. Én ezt érem a legizgalmasabb típusú nézői reakciónak.



Kiss Csaba


2008. 05. 04.

Galéria

  • A legyező
    A legyező
    A legyező
    A legyező
    Marosvásárhelyen a Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata bemutatta Goldoni: A legyező című vígjátékát Kiss Csaba rendezésében.
    2009. január 19.
    Marosvásárhelyi szinház

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Tompa társulat Kisterem
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu