Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Marosvásárhelyi Színművészeti Egyetem Stúdió Színháza

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor

Az abszurd kihívás. Ionesco tegnaptól máig

2009. augusztus 11.
A Marosvásárhelyi Színházművészeti Egyetem konferenciát szervez Az abszurd kihívás. Ionesco tegnaptól máig címmel: . december 4-5-én. A jelentkezés és a rezümé elküldésének határideje november 2.

A Marosvásárhelyi Színházművészeti Egyetem konferenciát szervez Az abszurd kihívás. Ionesco tegnaptól máig  címmel: . december 4-5-én. Ez a X. Nemzetközi Színháztudományi Konferencia, Marosvásárhelyen, a Színházművészeti Egyetemen,

Az abszurd dráma és színház az 1950-60-as évek európai kultúrájának felforgató, radikális művészi mozgalma volt. Bár az abszurd kísérlet eredményei egyes kutatók szerint „bevonult a fősodorba”,  „klasszicizálódott”, az abszurd alkotók legnagyobbjai – Beckett, Ionesco – ma is kihívást jelentenek a színpad számára.

Konferenciánk az avantgárd  műveknek a kortárs posztmodern diskurzusokkal való  találkozását  tartja izgalmas kérdésnek, az abszurd alkotók, illetve kiemelten Eugène Ionesco életművének kortárs recepcióján keresztül. Kutatásmódszertani kérdések mellett – pl. hogy az avantgárd-abszurd művészet a modernitáson belüli kísérlet-e, vagy azon kívül helyezendő el, valamint, hogy milyen értelmű az abszurd klasszicizálódása, milyen a kapcsolata a realizmussal, a polgári színházzal, másrészt pedig a posztmodern színház formáival – feltevődik a kérdés, hogy mennyire összeegyeztethető a posztmodern szemléleti és formagazdazgsága, illetve az egyes állásápontok kizárólagossága, az ideológiai-politikai szemléletmód; hogyan jelentkezik ez az abszurd színház amerikai változatában és az „Európa utáni” kulturális kontextusban, illetve, van-e még helyük, szerepük a radikális színházi formáknak a posztmodern kultúrában. További kérdések, hogy mennyire változott az abszurd esztétikája, művészi tapasztalata az 50-60-as évek óta, a döntő módon vizuális kultúra korában? Mennyire tudja meghaladni az abszurd dráma és színház azokat a drámai kategóriákat és narratívákat, amelyeket tagad? Miféle segítséget jelenthet a tisztázás folyamatában az abszurd egyszerű (mindennapi, színházi) formáinak vizsgálata? És milyen játékmódot tesz lehetővé, illetve ír elő az abszurd drámaszöveg? Ionesco színháza, drámáinak mai színrevitelei a fenti kérdések vitatására alkalmas terepet jelentenek.

A konferenciára egyetemi oktatók, kutatók, doktori iskolák hallgatóinak jelentkezését várjuk. A konferencia nyelve angol, francia, román és magyar. Egy előadás időtartama 15 perc. Külföldi meghívottaink számára szállást és ellátást biztosítunk.

A jelentkezés és a rezümé elküldésének határideje november 2. Kérjük, max. 200 szavas rezüméjét küldje e-mail-ben magyar/román és angol vagy francia nyelven, a következő címre: csep_zoltan@yahoo.com.

A dolgozatokat (szakreferensek elbírálása nyomán) szándékunkban áll megjelentetni a SYMBOLON című színháztudományi periodikában.
További információk: Csép Zoltán (csep_zoltan@yahoo.com,   uat@uat.ro)

Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu