Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Szabadkai Kosztolányi Dezső Színház

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995

Miroslav KrležaTemetés Terézvárott

A BITEF Színház (Belgrád) és a Kosztolányi Dezső Színház (Szabadka) bemutatója
  • SzereplőMarija BergamMészáros GáborBorisz KucsovBojan Žirović

SZÍNLAP- ÉS PLAKÁTTERV: Blaskó Árpád
FOTÓ: Nenad Šugić
KAMERA- ÉS VIDEOFELELŐS: Miroljub Vladić
  • rendezőAnđelka Nikolić
  • díszlettervezőOlga Mrđenović
  • jelmeztervezőOlga Mrđenović
  • színpadra alkalmaztaAnđelka Nikolić
  • dramaturgGóli KornéliaIsidora Milosavljević
  • zeneszerzőDraško Adžić
  • színpadi mozgásKiss Anikó
  • lektorRadovan Knežević
  • német szaklektorVesna Ćurčić

Nemrég, elalvás előtt elolvastam egy Andersen-mesét, mely a többi közt arról szól, hogy egy király legkisebb lányának van egy szokatlan tulajdonsága: mindig az igazat mondja. Ezért senki sem akar vele összeházasodni, és szerintük „elég ideje lesz, hogy megvarrja a gyászruhát” - jegyezte meg a komor mesélő, és a királylánynál sikeresebb karakterekkel szőtte tovább a fabula fonalát.



A közelmúltban hallgattam egy műsort arról, hogy olyan kezdeményezés is született, hogy a filozófia tantárgyat szüntessék meg az iskolákban. A felszólaló, akinek a nevére nem emlékszem, a filózófiát a levegőhöz hasonlította: mivel véleménye szerint napi szinten nem gondolkodunk arról, hogy miért van szükségünk a levegőre – de hogyan tudnánk élni nélküle?



A két esemény között a belgrádi Savski nasip városrész polgárai azért sétáltak el a 45. tömbtől (blok 45) az újbelgrádi Galovica városrész csatornájáig, hogy felhívják a figyelmet az illegális építkezés következményeire az említett területeken. Az állig felvegyverzett rendőrök némán és unott pillantásokkal kísérve védték a törvénytelenül felépített hétvégi házak felháborodott tulajdonosait a nőktől, a gyermekektől, a kutyát sétáltató emberektől és a kerékpárosoktól.



Ez az előadás a levegő és a víz szennyezéséről, az áradásveszélyről, a butaság és a nárcizmus áttéttel történő szaporodásáról, a tehetségtelenek bosszújáról és az igazság eltemetéséről szól.



Krleža híres elbeszélésének címében a temetés szó nemcsak a főhős, Ramong Geyza, a 17. ezred főhadnagyának és a matematika doktorának temetésére vonatkozik, hanem egy világ végét is jelenti – az Osztrák-Magyar Monarchia végnapjait. Csütörtökön, 1918. október 31-én, pontosan száz évvel a premierünk előtt szűnt meg az az államalakulat, ahol csaknem 23,5 millió szlovén, 12 millió német, 10 millió magyar, 3 millió román és 2,5 millió „egyéb” nemzetiségű ember élt. Ma érdekesnek tűnhet visszatekinteni ennek a széthullásnak az okaira és következményeire egy olyan régióban, amely még mindig magában hordozza egy másik többnemzetű és többnyelvű állam szétesésének nyomait, és egy új integráció irányába halad a nagy európai közösség felé, mely szintén válságban van.



A rendező szava



 



 



Anđelka Nikolić a belgrádi Színművészeti Egyetem színházi és rádiós rendezés tanszékén diplomált Slavenka Saletović és Ljubomir Draškić osztályában, továbbá a belgrádi Filológiai Kar francia tanszékén. Csaknem harminc előadást rendezett Belgrádban (Jugoszláv Drámai Színház, Atelje 212, a belgrádi Nemzeti Színház, BITEF színház, Duško Radović Színház), Újvidéken, Nagykikindán, Nagybecskereken, Szabadkán, Versecen, Kragujevacon, Celjén, Ljubljanában a klasszikus szerzők (Szophoklész, Shakespeare, Gogol, Brecht, Ionesco, Becket, Nušić, Sterija...), és a kortársak (Jelinek, Crimp, Lagarce, Semenič, Dimitrijević, Perić...) művei alapján.



A következő fesztiválokon vett részt: MESS Nemzetközi Színházi Fesztivál, Joakiminterfest, Sterijia Játékok, Vajdasági Hivatásos Színházak Fesztiválja, a BITEF Nemzetközi Színházi Fesztivál Showcase programja, Verseci Színházi Ősz, jagodiniai Komédia-napok, Die Besten aus dem Osten / Slowenien (Bécs, Ausztria), a Szlovén Dráma Hete (Kranj, Szlovénia), a Borštnik Fesztívál kísérőprograma (Maribor, Szlovénia) és mások. A munkások dalolva halnak meg című dráma rendezéséért kiérdemelte a Sterija-díjat és a nagykikindai Kis Színházak Fesztiválja különdíját. A „Vučjak” című produkcióért a Verseci Színházi Ősz díjazottja lett a legjobb rendezés és a legjobb előadás kategóriájában. A Duško Radović Színház évi díját is megkapta „Dečak koji kaže da / dečak koji kaže ne“ munkacímű előadásárt, valamint a velencei Pikin Fesztivál díját a „Pipi Duga Čarapa“ rendezéséért. A szendrői PatosOffiranje fesztiválon a Šarolta című produkcióért az alkotói bátorságát jutalmazták. Szlovéniát képviselte a bécsi „Legjobbak Keletről“ fesztiválon (a darab munkacíme: „Nisi zaboravila, samo se ne sećaš više“). Az „Epske igrice: Zidanje Skadra“ rendezését is díjazták a kragujevaci Független Produkciók Fesztiválján.



Francia és angol nyelvről fordít. Az Eurodrama (Európai Színházi Fordítók Hálózatának) bizottságának, valamint a szerbiai Assitej Központ végrehajtó bizottságának tagja. A Hop.la! művészeti csoport társalapítója, melynek keretében különféle művészeti és kutatói projektumokat valósítanak meg. A nemzetközi és interkontinentális Nice Directions szervezet kezdeményezője, melynek célja a színházi rendezői hivatás felülvizsgálata, újradefiniálása, valamint a patriarchális és a neoliberális kapitalista hatásoktól való emancipálása.


2018. 11. 06. 2018. október 31., BITEF Színház, Belgrád

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Desiré Central Station
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu