Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Kolozsvári Állami Magyar Színház

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1980/1981
  • 1979/1980
  • 1978/1979
  • 1977/1978
  • 1976/1977
  • 1975/1976
  • 1974/1975
  • 1973/1974
  • 1972/1973
  • 1971/1972
  • 1970/1971
  • 1969/1970
  • 1968/1969
  • 1967/1968
  • 1966/1967
  • 1965/1966
  • 1964/1965
  • 1963/1964
  • 1962/1963
  • 1961/1962
  • 1960/1961
  • 1959/1960
  • 1958/1959
  • 1957/1958
  • 1956/1957
  • 1955/1956
  • 1954/1955
  • 1953/1954
  • 1952/1953
  • 1948/1949

Örkény IstvánEgypercesek

  • SzereplőPethő AnikóVindis AndreaBuzási AndrásFarkas LórándMarosán CsabaKöllő Csongor
  • rendezőKöllő Csongor
  • jelmeztervezőRákossy Renáta
  • videóCsibi László

Örkény István egészen jó drámákat is írt, mi mégis az Egyperces novelláit visszük színpadra. Paradoxonnak tűnik. De maga Örkény is előszeretettel nyúlt a paradoxonokhoz, mert felismerte azt, hogy az egész világ egy nagy... paradoxon.


Ezeket a novellákat olvasgatva feltűnt a játékosságuk, a színházi formájuk. Úgy gondoltuk tehát, hogy eljátszadozunk velük. Peter Brook, a neves rendező, ezt mondta: „vegyünk egy abszolút üres teret, valaki átmegy ezen a téren, valaki más pedig figyeli, mindössze ennyi kell ahhoz, hogy színház keletkezzék.” A színésznek csak a teste kell megjelenjen (és az abban lakozó kifinomult lelkivilága és meggyőző ereje), a többit – a hegyeket, tengereket, házakat, az esőt és a hóhullást mindig a néző teszi hozzá, a saját fantáziáját felhasználva. Ilyen módon a néző is alkotó. De a színház és a színházi téma (jelen esetben Örkény) csak ürügy (színésznek és nézőnek egyaránt). Ürügy arra, hogy szabadjára engedjük fantáziánkat, és ezáltal elrugaszkodjunk a valóságostól, Örkénytől és a bevásárlólistától. Hogy egyszer együtt nevessünk máskor pedig hogy megrendüljünk.


Az Egyperceseket eredetileg 2011 március 27-én, a Színház Világnapján mutattuk be, akkor még (kvázi)felolvasószínházként. Most, az Örkény-év (az író születésének 100. évfordulója) alkalmából újra műsorra tűzzük. Az első változat óta eltűnt belőle minden felolvasás. Mi maradt? Maradt a színház, maradt az előadás, a megfilmesített novellák, és a garantált szórakozás. Gyertek el, hogy ismerjük meg, vagy fedezzük fel újra ezt a csodálatos humorú írónkat!


Köllő Csongor

2011. 03. 27.

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Harag György Emléknapok
  • Interferenciák fesztivál
  • Kolozsvár Új Stúdió
  • Tranzit-ház
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu