Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Kolozsvári Magyar Opera

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1960/1961

G. A. RossiniA sevillai borbély

Vígopera
  • Gróf AlmavivaBardon Tony
  • FigaroborbélyBalla Sándor
  • BartoloorvosHodrea Cristian
  • BasiliozenemesterSzilágyi János
  • RosinaBartolo gyámleányaBlatniczki Dóra
  • BertaRosina nevelőjeModra Noémi
  • ŐrtisztGergely Arnold
  • AmbrosioBartolo szolgájaPeti Tamás Ottó
  • Fiorelloa gróf szolgájaKincses Márk
  • JegyzőRétyi Zsombor
  • CselédBálint Zsuzsánna

Közreműködik a Kolozsvári Magyar Opera férfiakara és zenekara
  • rendezőSzabó Emese
  • díszlettervezőVenczel Attila
  • jelmeztervezőLedenják Andrea
  • vezényelNagy Gergő
  • karigazgatóKulcsár Szabolcs
  • hangversenymesterBarabás SándorFerenczi Endre
  • korrepetitorHorváth ZoltánNagy Gergő
  • súgóKondrát BeaKostyák Júlia
  • ügyelőVenczel Péter

„Az évad utolsó bemutatójaként társulatunk A sevillai borbélyt viszi színre. Rossini, saját bevallása szerint, a művet körülbelül két hét alatt írta. A darab 1816-os ősbemutatója botrányba fulladt, a későbbiekben viszont slágeroperává vált és azóta is Rossini legismertebb és legtöbbet játszott műve. A commedia dell’arte tipikus figurái és jellegzetes elemei vannak jelen a műben, melynek cselekménye fordulatos, izgalmas, cselszövéssel, intrikával teli. Első látásra a történet központi motívuma a mindent felülmúló szerelem, de valójában az érzelmek mozgatórugója a pénz. Talán ebben áll a mű mindenkori aktualitása. A zeneszerző és szövegíró klasszikus vígoperai szüzsékkel kérdez rá arra, hogy mi rejlik a nagy szerelem és a házasodási vágy mögött, illetve, hogy kit mikor és mivel lehet megvásárolni.



Nem klasszikus értelemben vett operaelőadás ez: újszerű megközelítés által a mű zenei anyagát a lineáris cselekmény fölé emeljük, megbontva ezzel a hagyományos színpadi előadásmódot. Míg utóbbi során a zenekar és a karmester, valamint a néző a színpadi tértől élesen elkülönül, addig A sevillai borbélyunk esetében mindkettő szerves része az előadásnak. Az esemény nem csak a színpadon, hanem a nézőtéren is zajlik, ezáltal a játéktér kitágul: a néző szemlélőből résztvevővé, talán cinkossá is válik.” – Szabó Emese, rendező



„A zenetörténet három óriási botrányt tart számon: a Tannhauser, a Carmen és a Sevillai borbély bemutatóit. Beaumarchais művéből már íródott opera 1782-ben. A szerző, Paisiello rajongótábora jelen volt Rossini bemutatóján, hogy az előadást kifütyülje. A bukáshoz hozzájárult egy színpadra betévedt kóbormacska nyávogása, valamint Basilio balesete, aki megbotlott és véres orral énekelte el áriáját. Mivel a gróf szerenádját kísérő gitárt senki nem ellenőrizte, a szereplőt alakító Manuel Garcianak kellett azt felhangolnia nyílt színen. Amikor egy húrt is elszakított s a gitárt ki kellett cserélni, a közönség ordító nevetésben tört ki. A második felvonás alatt már egy másodpercnyi csend sem volt a nézőtéren. Rossini műve a második előadáson nyerte el a megillető sikert, melyen a szerző csalódottságában meg sem jelent.



Miért örvend akkora népszerűségnek a Sevillai borbély zenéje? Az áriák lendületesek, virtuózok, tele zenei humorral és nagyszerű zenekari effektusokkal. Basilio rágalomáriája mélyen tükrözi az úgynevezett Rossini crescendo-t: suttogásból jutunk el kiabálásig, mialatt a hangszerek száma fokozatosan növekszik, sotto voce-tól egészen egy dörgést imitáló nagyzenekari hangzásig. Az első felvonás fináléja nem más, mint egy növekvő káosz a szereplők cselekvéseiből kifolyólag. Almaviva gróf megjelenése, mint részeg katona, Bartolo egyre növekvő ingerlékenysége, kiegészítve Figaro és Basilio cselszövéseivel váratlan fordulathoz vezetnek. A testőrség érkezése felzaklatja a szereplőket, akik egy hadaró kánonban mondják el a történteket. Nagyhatású zenei részt hallunk, miután az álruhás gróf felfedi identitását a katonáknak: statikus kíséretű lassú kánont, ami az idő megállásának érzetét kelti.



Rossini operája eltávolodik Beaumarchais politikai és szociális utalásaitól és a különböző karaktereket, illetve helyzeteket élénken ábrázolja: az élet megpróbáltatásain csak nevetés által lehet túllépni.” – Nagy Gergő, karmester


2022. 05. 10.

Az előadás hossza: 180 perc 1 szünettel

Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2023. - THEATER Online - theater.hu