Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Deszka Fesztivál

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024. május
  • 2021. május
  • 2019. április
  • 2019. március
  • 2018. április
  • 2017. április
  • 2017. március
  • 2016. március
  • 2015. március
  • 2014. március
  • 2013. március
  • 2013. február
  • 2012. március
  • 2011. február
  • 2010. március
  • 2009. március
  • 2008. február
  • 2006. április
  • 2005. május

Kiss Csaba: Júdás – Felolvasószínháza a Deszka-n

2024. május 12., vasárnap 12:00 – Csokonai Fórum, Simor Ottó Orfeum
Csokonai Fórum, Simor Ottó Orfeum Kiss Csaba: Júdás Rendező: KISS CSABA 120 perc

Az árulás valószínűleg egyidős az emberiséggel, de a történelem mindig új formában jeleníti meg az egyes korok besúgóit, spiclijeit, tégláit, feljelentőit, rendőrkémeit, vamzereit, beépített ügynökeit. Két dolog közös bennük – az önérdek és a bizalommal való visszaélés. Az áldozat szempontjából szinte mindegy, hogy anyagi haszon vagy valamilyen fenyegetettség áll a besúgás hátterében, de érzelmileg nem közömbös, hogy a bizalomnak milyen szintjén történik az árulás. Barátok, házastársak, szeretők, rokonok fordíthatók szembe egymással, szülők és gyerekek, mesterek és tanítványok árulják be egymást. Gyakran erős, tiszta jellemű embereket vetkőztethet ki önmagukból a kényszer.

A rendszerváltás utáni magyar társadalom egyik megoldatlan morális és politikai adóssága a III/III-as ügyosztály dokumentumainak ellentmondásos és hiányos tisztázása. A felelősségrevonás és a megtisztulás elmaradása.

De a Júdás nem egy ügynökdarab. Nem a kérdés aktuálpolitikai vagy történelmi - morális részleteiről szól, hanem magáról az árulásról. A szembesülésről. A kialakult helyzetek megoldhatatlanságáról. Az áldozatok és a tettesek közötti párbeszéd nehézségeiről. A gyónás, a felmentés, a megbocsájtás képtelenségéről.

A dráma három kort kapcsol össze. Ugyanazokat a szereplőket más környezetbe és történelmi időbe helyezi. Ezáltal különleges dramaturgiai ívet húz az ítélkezés, a megértés és a bűnbakkeresés különböző szintjei között. Nem tisztáz, hanem szembeállít: szégyent, indulatot, szeretetet, csalódást. Célja, hogy a családi legendáriumok és levéltári kartotékok mélyére süllyedő politikai kérdést kiemelje 20. századi kelet-európai kontextusából, és általános emberi problémaként, árulásként mutassa be. Tragédiákat rejtő, de katarzis nélküli emberi helyzetként.

Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu