Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Deszka Fesztivál

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2023/2024
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2004/2005

Egressy ZoltánPortugál

tragikomédia két részben
  • MasniNémet Mónika
  • BeceNémedi Árpád
  • KocsmárosSzula László
  • RetekKőrösi András
  • PapLugosi György
  • CsipeszNyári Oszkár
  • AsszonyLestyán Luca
  • SátánLecső Péter
  • FeleségCsapó Virág
  • BittnerTóth Géza
  • rendezőTóth Géza
  • díszlettervezőHorváth BettinaVarjas Zsófia
  • jelmeztervezőHorváth BettinaVarjas Zsófia
  • világítástervezőDénes Attila
  • súgóCsorba Mária
  • ügyelőSalamon Bernadett
  • segédrendezőHollósi Katalin

"Szuvenír joga egyébként abszolúlt"


Egressy Zoltán Portugál című tragikomédiája egy isten háta mögötti faluban, Irgácson játszódik, ahová egy nap érdekes idegen érkezik. Bece, a Budapestről jött fiú szeretne megpihenni, feltöldődni a vidéki élet csendjében, mielőtt továbbindulna Portugáliába. Itt azonban, a falu közösségi életének központjába, a kocsmába belépve - akaratán kívül - alaposan felkavarja a hétköznapok állóvizét. Masnival, „a kocsmáros lányával szövődő kapcsolatán keresztül érzelmek, érdekek és erőviszonyok hajszálfinom szövedékébe tapos bele, emberi életeken, értékeken gázol keresztül." Végül botrány, zűrzavar, késelés, felfordulás költözik Irgácsra és a kocsmába...


A darab szól az elvágyódásról, az elvágyódás mélabújáról. Szól a szabadságról, a szabadság határairól, a toleranciáról, álomról és valóságról. Mindez sok parodisztikus elemmel, humorral, iróniával jelenik meg Egressy művében.


Egressy Zoltán a Portugálról


A Portugál-érzés: elvesztett vagy soha nem birtokolt dolgok iránti vágyódás, sóvárgás, belenyugvó csendesség, egyszerűség, nyugalom. Béke. Halál. Ilyesmi...


Annyira megszerettem ezt a dolgot, írással helyzeteket teremteni, figurákat jellemezni. Ez a nehézsége és szépsége is, hogy nincs lehetőség a leírásra, csak konkrét dialógusok vannak.


„Álltam egyszer a Katona kirakatánál, nézegettem az előadásképeket. A kilencvenes évek

közepén lehettem. Arra gondoltam, milyen lenne, ha drámákat írnék, és játszanák egyik darabomat. Álltam később a Katona büféjénél, vártam a Portugál-premiert. Kilencvennyolc októberében voltam. Arra gondoltam, hogy egyszer erre

gondoltam.”

„Ha az ember (aki nem portugál) odautazik (Portugáliába), és este kiül az Atlanti-óceán partjára, nézni, ahogy lemegy a nap, tényleg történik valami a melle mögött. Ha nézi egy darabig azt a nagy vizet, hallgatja a robajt, amivel a hullámok partot érnek, valamit megsejt

a világ végéből, meg abból is, hogy milyen picike. Esetleg abból, hogy mi az a végtelen.

Félelmetes, hihetetlen tiszta időben a látvány: a horizont végén van egy kis hajlat. Ott fordul

a föld. Ezt Bece elmeséli ebben darabban, bár ezt elmesélni nemigen lehet. Elvesztett, vagy

soha nem birtokolt dolgok iránti vágyódás, sóvárgás, belenyugvó, csendesség, egyszerűség,

nyugalom. Béke. Halál. Ilyesmi.

A Portugál költői naturalizmus, a műfaját tekintve tragikomédia. Fontos darab, többek

között azért, mert megfelelő magasságig emelkedik el a „földtől”. Vajon rossz helyen

születtünk, vagy…?”


A Portugált már 12 éve nagy sikerrel játsszák hazai és külföldi színházakban egyaránt, nálunk Tóth Géza rendezésében kerül bemutatásr

2010. 12. 14.

Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu