Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Budaörsi Latinovits Színház

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2019. október
  • 2019. szeptember
  • 2019. június
  • 2019. május
  • 2019. április
  • 2019. március
  • 2019. február
  • 2019. január
  • 2018. december
  • 2018. november
  • 2018. október
  • 2018. szeptember
  • 2018. augusztus
  • 2018. július
  • 2018. június
  • 2018. május
  • 2018. április
  • 2018. március
  • 2018. február
  • 2018. január
  • 2017. december
  • 2017. november
  • 2017. október
  • 2017. szeptember
  • 2017. augusztus
  • 2017. július
  • 2017. június
  • 2017. május
  • 2017. április
  • 2017. március
  • 2017. február
  • 2017. január
  • 2016. december
  • 2016. november
  • 2016. október
  • 2016. szeptember
  • 2016. augusztus
  • 2016. július
  • 2016. június
  • 2016. május
  • 2016. április
  • 2016. március
  • 2016. február
  • 2016. január
  • 2015. december
  • 2015. november
  • 2015. október
  • 2015. szeptember
  • 2015. június
  • 2015. május
  • 2015. április
  • 2015. március
  • 2015. február
  • 2015. január
  • 2014. december
  • 2014. november
  • 2014. október
  • 2014. szeptember
  • 2014. augusztus
  • 2014. július
  • 2014. június
  • 2014. május
  • 2014. április
  • 2014. március
  • 2014. február
  • 2014. január
  • 2013. december

Karnebál - nyilvános főpróba

2018. november 30., péntek 19:00
Új bemutatónk nyilvános főpróbáját 2018. november 30-án tartjuk a nagyszínpadon. Jegyár: 1000 Ft.

I.L.CARAGIALE: KARNEBÁL

Réz Pál fordítása nyomán írta: Parti Nagy Lajos

Bemutató: 2018. december 1.

ALKOTÓK:

Nae Girimea, borbély és felcser BREGYÁN PÉTER

Iancu Pampon ILYÉS RÓBERT

Nache Razachescu avagy CracanelMÁRTON ANDRÁS m.v.

Adóhivatali gyakornok HAJDÚ LÁSZLÓ m.v.

Iordache, Girimea segédje BÖRÖNDI BENCE

Felügyelő CHOVÁN GÁBOR

Didina Mazu BOHOCZKI SÁRA

Miţa Baston SPOLARICS ANDREA

Pincér FÁNCSIK ROLAND e.h.

Álarcos nő PÁDER PETRA

 

Rendező BERZSENYI BELLAAGH ÁDÁM

Producer SZABÓ ÁGNES

Díszlettervező VIRÁG VIVIENSOKI

Jelmeztervező ZÖLDY Z. GERGELY

Szövegíró PARTI NAGY LAJOS

Dramaturg KOVÁCS KRISTÓF

Fordító RÉZ PÁL

Zene MÁRKOS ALBERT

Világítástervező KEHI RICHÁRD

Súgó JUHÁSZ GABRIELLA

Rendezőasszisztens BARNET MÓNIKA

A karneválozó utcán átmenetileg megszűnik minden hierarchikus különbség és korlát, amely az embereket egyébként elválasztja egymástól, zárójelbe kerül számos parancs és tilalom is, amely normális körülmények között, vagyis a karneválon kívüli életben érvényes, s ennek következtében olyan különleges, egyszerre eszményi és valóságos kapcsolattípus lép életbe az emberek közötti érintkezésben, amilyen a megszokott rendben elképzelhetetlen. Kötetlenül familiáris, vásári érintkezés ez, amely nem ismer távolságot ember és ember között.

Ezt Mihail Bahtyin (1895 – 1975) írja, aki szovjet-orosz történész és kultúrantropológus volt, és ebbéli minőségében a karnevál fogalmának legnevezetesebb elemzőjévé nőtte ki magát. Hogy tehát a karnevál több, mint afféle évenkénti rendszeres hejehuja: nélkülözhetetlen társadalmi funkciója van, nevezetesen az eleve elrendelt társadalmi szerepek fejre (avagy talpra, nézőpont kérdése) állítása. Ja, és még egy: a zabolázatlan testiség, ezen belül kiemelten az altestiség ünneplése is a karnevál feladatai közé tartozott, bár ez utóbbi egyes aspektusai, leginkább az emésztés környékéről, a középkor, a karneválok csúcsidőszaka óta kissé hátrébb szorultak, hálistennek, tehette volna hozzá Bahtyin, de nem tette hozzá. Ám a testiség másik csatatere, a szexualitásé, mindmáig ott vibrál minden magára valamit adó karnevál homlokterében, bár ez képzavar.

Vagyis: a Pokol szervezett elszabadulása – foglalhatjuk össze Mihail Bahtyin elméletét a karneválról, jelen előadásunk címadójáról; ha nem titkos főszereplőjéről. Ion Luca Caragiale (1852-1952) valószínűleg nem olvasta Bahtyin műveit, de biztos, hogy alaposan ráérzett. Itt aztán tényleg fenekestül felfordul a világ, ami azért különlegesen érdekes, mert a Karnebál – esetleg Karneváli éjszaka, ezen a címen is játszották a darabot – a Balkánon játszódik, ahol amúgy is minden eleve fenekestül felfordítva készül, illetve jön a világra. Aki járt már ott, az tudja: csodavilág a Balkán, és roppant fazonok a lakói, minden, ám mindennek az ellentéte is megtörténhet velük – sőt, utóbbi gyakran meg is történik.

Caragiale figurái mintha eleve karneválra születtek volna: túlteng bennük az élet, túltengenek bennük a vágyak és az indulatok, túlteng bennük minden, kivéve egyet: az önismeretet; abból mintha egy szemernyi se jutott volna egyiküknek sem, de ez egyáltalán nem zavarja őket, sőt. Ellenállhatatlanabbnak, gazdagabbnak, erősebbnek, szebbnek, okosabbnak képzelik magukat maguknál – és addig-addig képzelődnek, míg a végén igazuk lesz.

A téma egyébként a szokásos: férfiak hajkurásznak nőket, nők hajszolnak férfiakat, rendőrök koslatnak civilek után; és mindeközben, mintha csak egy víg karneváli menetben lépdelnénk büszkén, ámde körbe-körbe (míg végül a saját sarkunkra nem taposunk mindahányan) – és persze, ahogy illik, álarcosan, ami alól, ahogy egyre sötétedik az éjszaka, a karnebáli, egyre markánsabban rajzolódnak ki saját, ismeretlennek vélt vagy remélt vagy rettegett vonásaink.

 

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Budaörsi Játékszín
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu