Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Budaörsi Latinovits Színház

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor

Macskajáték - az évadban utoljára

2017. április 29.
"Ez a szerelmi háromszög csak abban különbözik elődeitől, hogy szereplői nem tizen-, nem is huszon-, hanem hatvan-egynéhány évesek." Örkény István klasszikusa az évadban utoljára május 3-án látható.
Páder Petra és Spolarics Andrea
Páder Petra és Spolarics Andrea
Fotó: Borovi Dániel

​ÖRKÉNY ISTVÁN: MACSKAJÁTÉK

Online jegyvásárlás

 

SZEREPOSZTÁS

Orbánné: SPOLARICS ANDREA

Giza: TAKÁCS KATALIN

Paula: PÁSZTOR EDINA m.v.

Egérke: BOHOCZKI SÁRA

Ilus: PÁDER PETRA

Cs. Bruckner Adelaida: SIMKÓ KATALIN m.v.

Csermlényi Viktor: ILYÉS RÓBERT

Józsi: ÓDOR KRISTÓF

rendező: FORGÁCS PÉTER

díszlettervező: FORGÁCS PÉTER

jelmeztervező: FÜZÉR ANNI

dramaturg: FARAGÓ ZSUZSA

súgó: BARNET MÓNIKA

rendezőasszisztens: JUHÁSZ GABRIELLA

Spolarics Andrea (Orbánné)
Spolarics Andrea (Orbánné)
Fotó: Borovi Dániel

Az ember - Örkény szavaival - az egyetlen lény, amely tudja magáról, hogy meghal. A Macskajáték az elmúlás melankóliájával szemben arról a fájdalmas, mulatságos és groteszk küzdelemről szól, ahogy az ember mégis, minden ellenére dacolni képes a halállal. Ez a harc zavarba ejtően ismerős. Magyar dac, mondhatnánk.

A Macskajáték alaphelyzete egy szerelmi háromszög, helyszíne Budapest a hatvanas-hetvenes évek állóvizében. Vagyis inkább a mában, voltaképpen mindegy, a lényeg nem változott. Mert mi vagyunk a lényeg. A mi lelkületünk a lényeg. Utcáink, kapualjaink, lépcsőházaink, lakásaink és szobáink levegője. A félszavak, melyekből megértjük egymást, melyek többé állnak össze, mint amik: sorssá. Ellenszegülni az elmúlás kikerülhetetlen törvényének, pofán röhögni azt, amivel szemben esélytelenek vagyunk: nagy, kollektív személyiségjegyeink egyike ez. A mi magyar sorsunk, mondhatnánk.

Negyvenhat éves vagyok. Mennyi ez a negyvenhat? Sok? Kevés? Mi vagyok én? Középkorú? Fiatal? Öreg? És miért vagyok öreg? Örkénynél azért, mert ha szerelmes leszek, nevetségessé válok. Mert már nincs jogom hozzá. Kinőttem belőle.

Serdülőkorom sétái során minden szerelmem elvittem a Gozsdu-udvarba. Azt gondoltam, látniuk kell, engem ismernek meg, ha végigjönnek velem a hat udvaron, hét épületen… Most pár napja arra vitt az utam. Az egykor visszhangzó ürességű tér ma Bábel. Amit régen a magaménak hittem, ma mindenkié. Elveszett belőle a titok, lett helyette élet. Ottjártamkor feltűnt egy szerelmespár, az egykori B udvar egyik sarkában álltak tudomást sem véve a körülöttük hömpölygő tömegről úgy néztek egymás szemébe, mintha addig akarnák nézni azt a másik szempárt, amíg igazán meg nem értik, ki néz ki mögüle. Megirigyeltem őket. Én is így akarok farkasszemet nézni valakivel. Ott a Gozsdu-udvar egyik sarkában. És nem abban a régiben. A maiban. Most.

Takács Katalin (Giza)
Takács Katalin (Giza)
Fotó: Borovi Dániel

Megöregszünk mind, ez evidens. De bármikor megöregedhetünk, és ez nem annyira evidens. És majd ha megöregszünk, merjük-e kinevetni az öregséget és dacolva a mindenható fiatalság törvényével állunk-e majd a Gozsdu-udvar egy sarkában farkasszemet nézve szerelmünkkel? Ha egyáltalán lesz szerelmünk a negyvenen túli öregségben…

Forgács Péter rendező

Az előadás hossza: 180 perc 1 szünettel

Az előadás a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósult meg.

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Budaörsi Játékszín
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu