Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Ariel Ifjúsági és Gyermekszínház

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor

Ariel Színház bemutatója

2004. október 13.
Juhász Ferenc: A halhatatlanságra vágyó királyfi című művét, illetve az azonos című népmese epizódjait viszik színpadra, a japán bunraku bábjáték technikáját felhasználva.
A Budapestről meghívott Szász Zsolt tervező-rendező, Tömöry Márta dramaturg és Vaskó Zsolt zeneszerző a marosvásárhelyi Ariel Színház társulatával Juhász Ferenc: A halhatatlanságra vágyó királyfi című művét, illetve az azonos című népmese epizódjait viszik színpadra, a japán bunraku bábjáték technikáját felhasználva.

A történet a királyfiról szól, aki szüleit, tanulmányait odahagyva elindul megkeresni azt, amire szíve igazán vágyik: a halhatatlanságot. Találkozik a hegyhordó óriással, a menyasszonyi ruháját kétezer évig varró királylánnyal, végül az Élet és Halhatatlanság Királynőjének birodalmában megállapodva megtalálja a vágyott halhatatlanságot. Boldogságát azonban megzavarja az idilli gyermekkor vágyképe, így hát visszatér a múlandóságba, szüleit megkeresni. Távozása óta háromezer év telt el, szülei sírjánál ő maga is kis híján a halál karmaiba jut, de végül szerencsésen visszamenekül az Élet Királynőjéhez. Így a mese az alkotó ember nagy beismerésével („nekem a halhatatlanság nem köll, hazamegyek királynő, embernek”), s a halállal való üldözéses játék után, a kegyelem reményével zárul.

Tömöry Márta szövegkönyve legnagyobb részben Juhász Ferenc rendkívül képgazdag költői szövegére épít, de néhány Weöres Sándor, Vörösmarty, és népköltésből származó sor is átszövi a szövegtestet, amely a sodró, álomszerűen láncolódó költői asszociációk nyelvén sejteti meg a gyerekekkel a halál és a halhatatlanság filozofikus kérdéskörét. A kisgyermek számára, a személyiségfejlődés igen korai szakaszában, éppen a halhatatlanság, illetve a véges élet tényének felismerése jelenti a tudatosulás, az önmagára eszmélés legelső pillanatait.

A keretjáték, Az igazmondó góbé még igazabb kalandjai című székely csalimese dramaturgiailag keretbe fogja, és abszurd nyelvi-logikai elemeivel, a népi dramatikus szokásokra jellemző stilizált játékmóddal ellentétezi a főszöveg eszmei tartalmasságát, a záró képben interaktív módon bevonva a gyerekeket a boldog végkifejlet nagy lakomájába.

A játék meghatározó hangulati- és ritmuseleme a két mesélő, illetve a kettejükből álló kar, amely pontozza a kulcsjelenetek történéseit, illetve visszaadja a szereplők lelki ritmusát. A szereplők jellemzésében, a jelenetek hangulati tagolásában fontos szerep jut Vaskó Zsolt zenéjének, amely a virágénekek, műdalok dallamvilágát idézi.

A halhatatlanságra vágyó királyfi – avagy az igazmondó góbé kalandjai című előadás a 18. századi hagyományos japán bábjáték, a bunraku formai elemeire épít. A 90 – 120 centiméteres faragott, festett, több színész által mozgatott bunraku bábok, valamint a precizitást és árnyalatgazdag technikát igénylő bábmozgatás egyedülálló élményt kínál - a marosvásárhelyi társulatnak és közönségének egyaránt.
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu