Hírek
A projekt keretén belül, a Regisztrált Tehetségpont és Európai Tehetségpont minősítéssel rendelkező Osonó Színházműhelyt két tagja, Fazakas Misi és Mucha Oszkár színházi nevelési, önismereti, személyiségfejlesztő, csapatkovácsoló és főként színészmesterség és improvizáció műhelyfoglalkozásokat tartott. A képzés olyannyira jól sikerült, hogy a diákok kezdeményezésével egy színházi előadás alapötlete is megszületett.
A képzés első része, a járványhelyzet miatt online zajlott. Ennek az előkészítő szakasznak a főbb lépései az előadásban szereplő fiatalokkal közösen történt meg. Fontos szerep jutott az előadásban szereplő társadalmi és szociális problémák témáinak meghatározásának, annak a kutatói munkának, amely során a történetek gyűjtése és az interjúk készítése megtörtént. Szintén a fiatalok írták meg az adott témák és történetek alapján a monológokat, majd az ötletelés, a színházi formával való kísérletezés és a próbák egy része is online zajlott.
Ez a munkafázis zárult vasárnap a Sepsikőröspatakon megszervezett táborral, amelybe 23 erdélyi fiatallal dolgozott együtt az Osonó, köztük a sepsiszentgyörgyi Plugor Sándor Művészeti Líceum drámatagozatos diákjaival is. A készülő előadás próbái és a színházi kísérletezés jó alkalomnak bizonyult, hogy a szakmai képzésen túl, a fiatalok megtapasztaljanak egy alkotói folyamatot, a maga örömeivel és nehézségeivel. A készülő előadásban pedig beszélni tudnak majd az őket érintő társadalmi és szociális problémákról úgy, hogy a felvetett témákkal kapcsolatban ne állást foglaljanak, hanem leginkább azt mutassák meg, hogy érdemes minden probléma mélyére leásni, belelátni, és az abból megszületett gondolatokkal kapcsolatban a nézőkkel közösen egy moderált interaktív beszélgetésben eszmecserét folytatni annak érdekében, hogy közelebb kerülhessünk a megoldásokhoz.
Az intenzív, elmélyült munka hatásosnak bizonyult és ezt a fiatalok alábbi visszajelzései is megerősítik:
„Úgy érzem hogy az ilyen táborokban nem csak szakmailag, hanem emberileg is rengeteget gazdagodunk. Nem csak azt tanuljuk meg, hogy hogyan adjuk át a mondanivalónk vagy milyen gesztussal fejezzük ki a legjobban érzelmeinket, hanem azt is, hogy bizalommal forduljunk az emberek fele és ne féljünk önmagunk lenni.” (Andi)
„Az eddigi táborokban szerzett tapasztalatom most is igazolta önmagát: szükségünk van egymásra, hogy megismerjük önmagunkat. A szakórák alkalmával vagy az esti beszélgetések során kapott visszajelzések ismételten hozzátettek az énképemhez, világlátásomhoz. Rendkívül szerencsésnek érzem magam, hogy a megnyert pályázatok lehetőséget kínálnak az intenzív szakmai fejlődésre, illetve a találkozás örömére.” (Jácinta)
„Ez a dràmatàbor egy igazi èlmèny volt, akárcsak a többi része a projektnek. Feltöltődtem lelkileg, sikerült megválnom bizonyos gátlásoktól, és a szakmai tapasztalataim is bővültek.” (Géza)
„A tábor számomra egy hét napos, sűrű fejlődési tömb volt. A napi két tréning koncentrációja a legjobb formánkat kívánta meg, s ezt egyre inkább elő is hozta belőlünk. A tréningeken kifáradtunk, s hogy a szünetekben a ,,munkatársainkkal s munkatársainkból" töltődtünk fel, erősebb s erősebb közösséggé alakított. A tábor lejártával pedig megújult ambicióval tértünk vissza a hétköznapokba.” (Péter)
A Nemzeti Kulturális Alap által támogatott, több hónapon keresztül zajló projekt a napokban egy táborral zárult.
Válogatás az archívumból
-
Marosvásárhelyen a Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata bemutatta Visky András: A szökés című darabját Patko Éva rendezésében.2006. június 24.
-
Interjúk
„Még mindig kíváncsi vagyok magamra”
Balázs Áron színművész, az Újvidéki Művészeti Akadémia tanára, aki feladta a társulati létformát a tanári hivatásért, ám maradt szabadúszó színész, így azóta Vajdaság minden színházában láthattuk játszani. Legutóbb a Zentai Magyar Kamaraszínház Sirályában öltötte magára a két karakterből gyúrt doktor szerepét. Szerda Zsófia
-
Művészek írták
Színházcsinálás: Liliomfi
Szigligeti Ede örökzöldje régi-új színház, erős mai tartalmakkal. Vecsei H. Miklós változatát ifj. Vidnyánszky Attila előbb a Budaörsi Latinovits Színházban vitte színre. Azt egyik társulatalapító produkcióként hozták létre. „A jó darabokat szokták átírni, nem a rosszakat” – idézték Mészöly Dezsőt. És évekig átütő siker lett. Ezt igazították most vígszínházira. A Liliomfi előadása ismét fergeteges. Szegő György -
Duda Éva Társulata
15 éves évfordulót ünnepel a Duda Éva Társulat
A 2024/2025-ös színházi évad kezdetével a Duda Éva Társulat 15. évfordulóját ünnepeljük, és a repertoárunk mellett idén is számos izgalmas programmal készülünk. -
Örkény Színház
Tíz új bemutató és Aréna-buli az Örkény Színház huszadik évadában.
„Egy – egy színházi korszak vitalitását jól mutatja, hogy hány kortárs szöveg van a színpadon. E tekintetben az Örkény Színház élen jár a 2024-2025 évadban, hiszen a tervezett tíz premierből hét kortárs, öt ősbemutató, három pedig kétségtelenül klasszikus szöveg”. -
Budaörsi Latinovits Színház
Alföldi Róbert Székely Csaba-darabot visz színre, Hegymegi Máté először rendez Budaörsön évadnyitó Budaörsön
Az előző évadban az előadásokra és programokra több mint 31 ezer néző váltott jegyet a színházban. A 2024-25 évadban Kortárs és klasszikus darabok újrahangolva szerepelnek.
-
Kolozsvári színház
Hét premier, Interferenciák és Harag György Emlékhét – megkezdődött a Kolozsvári Állami Magyar Színház 232. évada
Az idei 2024/2025-ös évad is izgalmas programokat ígér: hét bemutató, az Interferenciák Nemzetközi Színházi Fesztivál, és az évad végén megrendezésre kerülő Harag György Emlékhét várja a közönséget.