Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Hírek

Kéz és a test emlékezete – Gémes Péter fotófestészete

Szegő György
2023. október 17.
A Műcsarnokban október 20-án nyílik a Kéz és a test emlékezete – Gémes Péter fotófestészete című kiállítás. A tárlat 2023. október 20. - 2024. január 28. tekinthető meg.

Fotófestészet – Gémes-találmány. De már a 19. században Európában és Amerikában is sok fotós elkezdett pszicho-fotografálni. Különösen sokan Franciaországban, pl. Hippolyte Braduc párizsi idegszakorvos éveken át próbálkozott az emberi test fluid emanációjának fotózásával. 1896 után Braduc a gondolatfotó felé fordult, metódusával az „emberi sugárzásra” fókuszált. De már 1870-től tudták, hogy a fotó a szemmel nem észlelhető egészen kicsit és a végtelenül nagyot is fel tudja fogni. A következő évtizedekben egyre nyilvánvalóbb lett, hogy a fotó képes a „láthatatlant” láthatóvá tenni. Ezt erősítette meg a röntgenkép felfedezése, amit el is neveztek a „láthatatlan fotográfiájának.”

Predellum, 1989 – fotóvászon, 105 × 310 cm
Dovin Gyűjtemény, Budapest
Predellum, 1989 – fotóvászon, 105 × 310 cm Dovin Gyűjtemény, Budapest

A korszak figyelte a szemmel nem érzékelhető mozgásokat is. Tudták: a valóság nem szűkíthető az emberi szem – az állatvilágéhoz képest is csak csökevényes – látótartományára. Kimondták: a fényképezőgép is inkább csak protézis. Így nemcsak az orvoslás, de a képzőművészet is érdeklődéssel fordult a gondolatfotók és az aktív kéz kisugárzása felé. A festőket párhuzamosan a kéz deleje kezdte izgatni. Kandinszkij könyvtára őrzi „Az érzékfeletti világ” című híressé lett okkult kötet egy példányát. A még ifjú mester a gondolatfotózás szövegrészeit aláhúzta. 1896-ban Papus – neves okkult szerző – írta: fotó nemcsak a tudós igazi belső hártyája, de az asztrál-lények igazi szeme is.

Vigasztalások IV., 1983 – 
fotókollázs, papír, 345 × 267 mm
a művész hagyatékában
Vigasztalások IV., 1983 – fotókollázs, papír, 345 × 267 mm a művész hagyatékában
Gémes Péter kiállítása láttatja, hogy a „megismerő képzőművészetet” máig erősen foglalkoztatja a láthatatlan leképezése. Nála a kéz-képek kitüntetett klasszikus kultúrtörténeti / szakrális tartalmak hordozói. A végtagok írás-jellé alakítása, szeriális, összeolvasható nyelvi jelentést közvetítő kompozícióként is megjelenik. Lengyel közvetítésben kapott neoavantgárd látásával folytatni tudta a vázolt avantgárd törekvéseket.

Azzal, hogy Gémes leképezi magát különböző testhelyzetekben, rávilágít arra, hogy az igazi írás: a kép, – azaz ő maga. Műveinek mimetizált negatív-képeiben jól látható a művészet kettős mágiája: a művész, mint festő és mint festmény egyszerre működik. A kéz ösztönös és tudatos mozdulatai lényegileg azonosak a festéssel, a külső / belső látvány rögzítésével. Gémes Péter 20. századvégi gondolkodásában a fotó-fogalom a festészet felé billent.

Vízvonal (részlet), 1991 – fotó, 20 × 40 cm
a művész hagyatékában
Vízvonal (részlet), 1991 – fotó, 20 × 40 cm a művész hagyatékában

Nyitókép: Vándorévek, 1986 – retustinta, szórópisztoly, vászon, 300 × 500 cm
a művész hagyatékában

Válogatás az archívumból

  • Yvonne, burgundi hercegnő
    Yvonne, burgundi hercegnő
    Yvonne, burgundi hercegnő
    Yvonne, burgundi hercegnő
    A Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színházban bemutatták Witold Gombrowicz: Yvonne, burgundi hercegnő című darabját Bocsárdi László rendezésében. Az előadásról a felvételek Kisvárdán készültek.
    2008. június 28.
    Sepsiszentgyörgyi színház
A Theater Online címlapjáról ajánljuk
  • Nagy Ervin és Borbély Alexandra az „Egy életünk” előadás bemutatója

    Ezúttal Magyarország talán legismertebb művészpárja: Borbély Alexandra és Nagy Ervin mesélnek az életükről egy megkomponált színházi este formájában sok-sok humorral és öniróniával.
    Tamás Dorka
  • Monument 0.7: M/Others (2019) bemutató Kiscelli Múzeumban

    A BTM Kiscelli Múzeum, Templomtérében május 8-én lesz a budapesti bemutatója Gyarmati Erzsébet és Salamon Eszter Monument 0.7: M/Others (2019) című performanszának.
  • Kolozsvári színház

    Harag György Centenáriumi Emlékhét Kolozsváron

    A Kolozsvári Állami Magyar Színház, tisztelegve egykori főrendezője előtt, Harag György Centenáriumi Emlékhét címmel eseménysorozatot szervez június 1-9. között.
  • Figura Stúdió Színház

    Közös előadást készít a Figura Stúdió és a Tamási Áron Színház

    Idén ünnepli fennállásának negyvenedik évfordulóját a gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház, mely alkalomból közös előadást készít a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház társulatával az egykori alapító igazgató, Bocsárdi László rendezésében.
  • Kisvárdai színházi találkozó

    A Magyar Színházak 37. Kisvárdai Fesztiválja

    A Magyar Színházak 37. Kisvárdai Fesztiválját idén június 20-28 között rendezik meg, programban a tizenkilenc versenyelőadás, három végzős vagy frissdiplomás színinövendék fellépése mellett, a Kisvárdai Várszínház és Művelődési Központ induló Várszínházi Esték sorozatának hat előadását is megtekintheti a közönség.
  • Közép-Európa Táncszínház

    Közép-Európa Táncszínház bemutatója

    A Közép-Európa Táncszínház április 24-én mutatta be X Maciej Kuźmiński: Négy évszak című előadását a Nemzeti Táncszínházban.
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu