Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Hírek

Kéz és a test emlékezete – Gémes Péter fotófestészete

Szegő György
2023. október 17.
A Műcsarnokban október 20-án nyílik a Kéz és a test emlékezete – Gémes Péter fotófestészete című kiállítás. A tárlat 2023. október 20. - 2024. január 28. tekinthető meg.

Fotófestészet – Gémes-találmány. De már a 19. században Európában és Amerikában is sok fotós elkezdett pszicho-fotografálni. Különösen sokan Franciaországban, pl. Hippolyte Braduc párizsi idegszakorvos éveken át próbálkozott az emberi test fluid emanációjának fotózásával. 1896 után Braduc a gondolatfotó felé fordult, metódusával az „emberi sugárzásra” fókuszált. De már 1870-től tudták, hogy a fotó a szemmel nem észlelhető egészen kicsit és a végtelenül nagyot is fel tudja fogni. A következő évtizedekben egyre nyilvánvalóbb lett, hogy a fotó képes a „láthatatlant” láthatóvá tenni. Ezt erősítette meg a röntgenkép felfedezése, amit el is neveztek a „láthatatlan fotográfiájának.”

Predellum, 1989 – fotóvászon, 105 × 310 cm
Dovin Gyűjtemény, Budapest
Predellum, 1989 – fotóvászon, 105 × 310 cm Dovin Gyűjtemény, Budapest

A korszak figyelte a szemmel nem érzékelhető mozgásokat is. Tudták: a valóság nem szűkíthető az emberi szem – az állatvilágéhoz képest is csak csökevényes – látótartományára. Kimondták: a fényképezőgép is inkább csak protézis. Így nemcsak az orvoslás, de a képzőművészet is érdeklődéssel fordult a gondolatfotók és az aktív kéz kisugárzása felé. A festőket párhuzamosan a kéz deleje kezdte izgatni. Kandinszkij könyvtára őrzi „Az érzékfeletti világ” című híressé lett okkult kötet egy példányát. A még ifjú mester a gondolatfotózás szövegrészeit aláhúzta. 1896-ban Papus – neves okkult szerző – írta: fotó nemcsak a tudós igazi belső hártyája, de az asztrál-lények igazi szeme is.

Vigasztalások IV., 1983 – 
fotókollázs, papír, 345 × 267 mm
a művész hagyatékában
Vigasztalások IV., 1983 – fotókollázs, papír, 345 × 267 mm a művész hagyatékában
Gémes Péter kiállítása láttatja, hogy a „megismerő képzőművészetet” máig erősen foglalkoztatja a láthatatlan leképezése. Nála a kéz-képek kitüntetett klasszikus kultúrtörténeti / szakrális tartalmak hordozói. A végtagok írás-jellé alakítása, szeriális, összeolvasható nyelvi jelentést közvetítő kompozícióként is megjelenik. Lengyel közvetítésben kapott neoavantgárd látásával folytatni tudta a vázolt avantgárd törekvéseket.

Azzal, hogy Gémes leképezi magát különböző testhelyzetekben, rávilágít arra, hogy az igazi írás: a kép, – azaz ő maga. Műveinek mimetizált negatív-képeiben jól látható a művészet kettős mágiája: a művész, mint festő és mint festmény egyszerre működik. A kéz ösztönös és tudatos mozdulatai lényegileg azonosak a festéssel, a külső / belső látvány rögzítésével. Gémes Péter 20. századvégi gondolkodásában a fotó-fogalom a festészet felé billent.

Vízvonal (részlet), 1991 – fotó, 20 × 40 cm
a művész hagyatékában
Vízvonal (részlet), 1991 – fotó, 20 × 40 cm a művész hagyatékában

Nyitókép: Vándorévek, 1986 – retustinta, szórópisztoly, vászon, 300 × 500 cm
a művész hagyatékában

Válogatás az archívumból

  • Az ember, aki csak azt tudta mondani, amit olvasott
    Az ember, aki csak azt tudta mondani, amit olvasott
    Az ember, aki csak azt tudta mondani, amit olvasott
    Az ember, aki csak azt tudta mondani, amit olvasott
    Temesváron a 13. TESZT rendezvénysorozatában a temesvári színház Adrian Sitaru: Az ember, aki csak azt tudta mondani, amit olvasott című előadását Adrian Sitaru rendezésében adta elő.
    2022. május 23.
    Temesvári Csiky Gergely Színház
A Theater Online címlapjáról ajánljuk
  • Centrál Színház

    A Centrál Színház két Molnár darabot visz nyárra a Szigliget Várudvarba

    A budapesti Centrál Színház Molnár Ferenc a Játék a kastélyban és A testőr című darabját mutatja be augusztus 5 és 20. között a Szigliget Várudvarban.
    Tamás Dorka
  • Kolozsvári színház

    A mi kis városunk bemutató a kolozsvári színházban

    A Kolozsvári Állami Magyar Színház az évadot Thornton Wilder A mi kis városunk című drámájának július 5-i bemutatójával zárta az amerikai Jesca Prudencio rendezésében a színház Stúdiótermében.
  • Kisvárdai színházi találkozó

    A Magyar Színházak 37. Kisvárdai Fesztiváljának díjai

    Kisvárdán június 20. és 28. között rendezték meg a határainkon túli és anyaországi magyar társulatok 37. fesztiválját, a záró napon ünnepély keretében osztották ki a zsűri által megítélt díjakat.
  • Maladype Színház

    Balázs Zoltán Koszovóban rendez

    A nyugat-balkáni régióban eredeti szemléletű rendezéseivel már elismerést szerzett alkotó ezúttal Jeton Neziraj és Shpëtim Selmani Embertelenek című kortárs művét állítja színpadra Koszovóban.
  • Szentendrei Teátrum

    Piros esernyő – gyerekdarab bemutató a Szentendrei Teátrumban

    2025 októberében különleges gyerekdarab debütál a Szentendrei Teátrumban. A Piros esernyő Csetényi Anikó mesejátéka, zenéjét Presser Gábor szerezte.
  • Művészek írták

    Szerelem – Örkény Színház

    A Szerelemben egy idős házaspár szerelmét ismerhetjük meg szuperközeliben, annak minden rétegződését, szépségét, fájdalmát egy betegség fénytörésében.
    Szegő György
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu