Hírek

Fotófestészet – Gémes-találmány. De már a 19. században Európában és Amerikában is sok fotós elkezdett pszicho-fotografálni. Különösen sokan Franciaországban, pl. Hippolyte Braduc párizsi idegszakorvos éveken át próbálkozott az emberi test fluid emanációjának fotózásával. 1896 után Braduc a gondolatfotó felé fordult, metódusával az „emberi sugárzásra” fókuszált. De már 1870-től tudták, hogy a fotó a szemmel nem észlelhető egészen kicsit és a végtelenül nagyot is fel tudja fogni. A következő évtizedekben egyre nyilvánvalóbb lett, hogy a fotó képes a „láthatatlant” láthatóvá tenni. Ezt erősítette meg a röntgenkép felfedezése, amit el is neveztek a „láthatatlan fotográfiájának.”
A korszak figyelte a szemmel nem érzékelhető mozgásokat is. Tudták: a valóság nem szűkíthető az emberi szem – az állatvilágéhoz képest is csak csökevényes – látótartományára. Kimondták: a fényképezőgép is inkább csak protézis. Így nemcsak az orvoslás, de a képzőművészet is érdeklődéssel fordult a gondolatfotók és az aktív kéz kisugárzása felé. A festőket párhuzamosan a kéz deleje kezdte izgatni. Kandinszkij könyvtára őrzi „Az érzékfeletti világ” című híressé lett okkult kötet egy példányát. A még ifjú mester a gondolatfotózás szövegrészeit aláhúzta. 1896-ban Papus – neves okkult szerző – írta: fotó nemcsak a tudós igazi belső hártyája, de az asztrál-lények igazi szeme is.
Azzal, hogy Gémes leképezi magát különböző testhelyzetekben, rávilágít arra, hogy az igazi írás: a kép, – azaz ő maga. Műveinek mimetizált negatív-képeiben jól látható a művészet kettős mágiája: a művész, mint festő és mint festmény egyszerre működik. A kéz ösztönös és tudatos mozdulatai lényegileg azonosak a festéssel, a külső / belső látvány rögzítésével. Gémes Péter 20. századvégi gondolkodásában a fotó-fogalom a festészet felé billent.
Nyitókép: Vándorévek, 1986 – retustinta, szórópisztoly, vászon, 300 × 500 cm
a művész hagyatékában
Válogatás az archívumból
-
Partok, szirtek, hullámok Ariel Gyermekszínház2003. június 24.
-
A Színikritikus díjak várományosai – 2025
A Színházi Kritikusok Céhe idén 46. alkalommal szeptember 15-én az Eötvös 10-ben.adja át a Színikritikusok díját, amellyel a 2024/2025-ös évad kiemelkedő színházi teljesítményeit ismeri el.
-
Centrál Színház
Kettős szereposztással jön szeptember 13-ától A testőr a Centrál Színházba
Ujj Mészáros Károly rendezésében szeptember 13-án lesz Molnár Ferenc A testőr című komédiájának bemutatója a budapesti Centrál Színházban. Balsai Móni és Ágoston Katalin felváltva játszák majd a Színésznő szerepét. Tamás Dorka -
Örkény Színház
Örkény István Színház – 2025/2026-os évad
„Éljen a kérdőjel, vesszen a pont!” – ezzel az örkényi mottóval indul az Örkény új évada. A 2025/2026-os évadban hat premiert tervez az Örkény István Színház, amelyek közül öt új, kortárs magyar mű. -
Temesvári Csiky Gergely Színház
A játék öröme a színpadon folytatódik. Hajrá, Csiky!
A közös játék, az évad előtti feltöltődés és a baráti találkozások ünnepe volt a lezárult három napos színJÁTÉKOK 2025 amatőr torna, amelyet immár nyolcadik alkalommal szervezett meg Temesváron a ProTeszt Egyesület és a Csiky Gergely Állami Magyar Színház. -
Sylphes - Aerial Ballet
A Sétáló Utcaszínházak nemzetközi kínálatában szerepel többek között az Always Drinking Marching Band egy európai utcai zenekar és performansz csoport, a spanyol Troula Theater Hexagonum és a Explorer/Flower Power előadása is.
-
Centrál Színház
A Centrál Színház két Molnár darabot visz nyárra a Szigliget Várudvarba
A budapesti Centrál Színház Molnár Ferenc a Játék a kastélyban és A testőr című darabját mutatja be augusztus 5 és 20. között a Szigliget Várudvarban. Tamás Dorka